رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا معتقد است؛ تخصیص به موقع ارز برای واردات کاغذ و مقوای مورد نیاز موجب ایجاد ثبات در بازار عرضه و تقاضا خواهد شد.

به گزارش گویای خبر به نقل از خبرگزاری کتاب ایران، حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به وضعیت کنونی واردات کاغذ به کشور طی ماه‌های اخیر، عنوان کرد: یکی از چالش‌های جدی از سال گذشته تا به امروز، تخصیص نیافتن ارز برای واردات کاغذ و مقوا است؛ طبق اطلاعات ما از اوایل بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون ارزی از سوی بانک مرکزی اختصاص داده نشده و بسیاری از تجار منتظر هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری درخور توجهی در ثبت سفارش‌ها دارد اما مسئله این‌جا است که پس از ثبت، ارزی از سوی بانک مرکزی تخصیص داده نمی‌شود.

میرباقری همچنین بر لزوم یکسان‌سازی نرخ ارز، برای واردات کاغذ تأکید کرد و گفت: درخواست ما این است که برای یک گروه کالایی مثل کاغذ یک نوع ارز اختصاص بدهند و به جای این که دو ارز ۲۸ و ۳۸ هزار تومانی در نظر بگیرند، یک نرخ جامع پیش‌بینی کنند تا از هرگونه رانت و فساد هم جلوگیری ‌شود.

وی با بیان این که با تخصیص ارز، بازار باثباتی خواهیم داشت، افزود: باید بازار پیش رو را در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ کنیم، غیر از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که تأمین کاغذ آن از ماه‌های پیش آغاز شده است، یکسری از کارخانه‌های دارویی و شرکت‌های مختلف در تدارک تأمین کاغذ هستند.

میرباقری همچنین درباره نگرانی عمده واردکنندگان کاغذ، توضیح داد: آن چه ما را نگران کرده، این است که کالا در گمرک‌های مختلف آمده و در انبارها باقی مانده است، در این میان هرگونه تعلل در تخصیص ارز برای ترخیص کالاها، هزینه‌های مختلفی مثل انبارداری و .. را بیشتر می‌کند.

به گفته وی، هرگونه تعلل در پرداخت ارز در چرخه واردات تا زمان رسیدن کالا به دست مصرف‌کننده موثر است و در نهایت فشار اقتصادی به مصرف‌کننده نهایی خواهد آمد و ضروری است که مسئولان، راهکاری برای برون‌رفت از این مسئله بیندیشند.

  • منبع خبر : خبرگزاری کتاب ایران