اردوی هم هوایی و آمادگی برای صعود به قلل پلنگ برفی در منطقه پامیر هیمالیا، دوم و سوم تیرماه برگزار می شود.

 

به گزارش گویای خبر، برگزاری اردوی هم هوایی به منظور  آمادگی برای رفع مشکلات ارتفاع زدگی و به خطر افتادن سلامت جسمی کوهنوردان در ارتفاع و تجربه وضعیت مشابه در کوهستان از نظر ارتفاع دما و کمبود اکسیژن و شرایط فیزیکی برای صعود به قلل مرتفع جهان صورت می گیرد که صعود به قلل پلنگ برفی در منطقه پامیر هیمالیا نیز نیازمند برپایی اردوی هم هوایی است.

این اردو با مشابه سازی شرایط کوه های بلند و استفاده از تجهیزات سنگین کوهنوردی و ابزار و طناب و عبور از یخچال صورت می گیرد که افراد بعد از اتمام اردو برای صعود به قلل انتخاب و نقاط قوت و ضعف به آنها یادآوری و چنانچه در اردوی نهایی پذیرفته شدند در برنامه صعود به قلل مرتفع قرار خواهند گرفت.

بر همین اساس، باشگاه کوهنوردی الابرز به سرپرستی روح لله علی اکبری با همکاری گروه کوهنوردی رعد تهران به سرپرستی حسین طاهری زیر نظر اساتید به نام ورزش کوهنوردی آقایان رضا شهلایی، حسین بهمنیار و ابوالفضل راد افروز اقدام به برگزاری اردوی انتخابی و طراحی تجربی برای صعود این قلل مرتفع نموده اند که این برنامه دوم و سوم تیرماه در صعود به قله دماوند، انجام خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، پلنگ برفی عنوانی است در دنیای کوهنوردی که داستان پیدایش آن به سال ۱۹۵۶ باز می‌گردد. زمانی که راتزیک کوهنورد روسی آن را پیشنهاد داد.

در واقع پلنگ برفی عنوان یا نشانی است که به فاتحان ۵ قله بالای ۷۰۰۰ متر منطقه پامیر و تیان شان داده می‌شود.
جایزه پلنگ برفی یک جایزه کوهنوردی در منطقه شوروی سابق است که به کوهنوردان بسیار با تجربه اعطا می‌شود. برای دریافت این جایزه یک کوهنورد باید بتواند بر فراز تمام قلل ۷۰۰۰ متری شوروی سابق بایستد.
این ۵ قله عبارتنداز:
قله اسماعیل سامانی ismoil somoni، ( قله کمونیزم Communism )، ارتفاع ۷۴۹۵ متر (منطقه پامیر)، تاجیکستان؛
قله پوبدا pobeda، ( قله پیروزی یا جنگیش چاقوسو Jengish Chokusu )، ارتفاع ۷۴۳۹ متر (منطقه تیان شان)، قرقیزستان؛
قله ابن سینا Ibn Sina، ( قله لنین Lenin )، ارتفاع ۷۱۳۴ متر (منطقه پامیر)، قرقیزستان و تاجیکستان؛
قله کورژنفسکایا Korzhenevskaya، ارتفاع ۷۱۰۵ متر (منطقه پامیر)، تاجیکستان؛
قله خان تنگری Khan Tengri یا خانتانگری، ارتفاع ۷۰۱۰ متر (منطقه تیان شان)، قرقیزستان و قزاقستان.

 

  • نویسنده : هوشنگ سلیمانی میگونی