معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرد که معادن در اختیار بهره‌بردار، در صورتی‌که غیرفعال مانده باشند، باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، «رضا محتشمی‌پور» معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت در «همایش معاونین امور معادن و صنایع معدنی صمت استان‌ها با محوریت احیای معادن کوچک مقیاس» با بیان این مطلب گفت: با توسعه عملیات اکتشافی و حذف موانع آن، باید ظرفیت‌های ناشناخته کشور را در حوزه معدن شناسایی و فعال کنیم.

وی ادامه داد: ایمنی، بهره‌وری و ارتقای فناوری باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت با بیان این که بخشی از ظرفیت معدنی ما به دلایلی غیرفعال مانده، تصریح کرد: معادن غیرفعال به ۲ بخش معادن دارای متولی و معادن بدون متولی یا بلامعارض که در اختیار وزارتخانه است، تقسیم می‌شود.

وی افزود: حدود ۲۴ هزار محدوده معدنی بلوکه شده در کشور وجود دارد که باید شناسایی و آسیب‌شناسی شود تا در صورت لزوم با استفاده از ماده ۲۴ مکرر، مشکل آن‌ها مرتفع شود.

محتشمی‌پور با بیان این که معادن بلامعارضِ در اختیار سازمان صمت استان‌ها و وزارتخانه ابتدا باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، گفت: در صورت استقبال نشان ندادن بخش خصوصی از این معادن، باید دولت و در راس آن وزارت صمت اقدام کند. معادنی هم که به دلیل عدم صلاحیت بهره‌بردار غیرفعال مانده است باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

وی افزود: برخی از محدوده‌ها به دلایل زیرساختی غیرفعال هستند و نیاز است طرح احیا در فعال سازی معادن با تجمیع و ایجاد واحدهای فرآوری زمینه فعال سازی این معادن را فراهم کند.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت با تاکید بر این که همه محدوده‌هایی که در لایه مزایده ادارات کل صمت استان‌ها هستند باید تا پایان سال تعیین تکلیف شوند، خاطرنشان کرد: سازمان‌های صمت استان‌ها موظف هستند با کمک طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس نسبت به تعیین تکلیف این محدوده‌ها و برگزاری مزایده اقدام کنند.

احیا و فعال‌سازی ۴۰۰ معدن تا پایان امسال

«خدایار کریم‌نژاد» مدیرعامل ایمپاسکو در این همایش، اعلام کرد: بیش از ۴۰۰ معدن تا پایان امسال در طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس قرار می‌گیرند.

وی افزود: از زمان واگذاری طرح فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان مجری در سال ۹۷ به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، با تشکیل شورای هماهنگی ضمن آسیب شناسی‌های این طرح، ۵ آسیب را که باعث راکد شدن معادن کوچک شده بود شناسایی و بر رفع موانع آن متمرکز شدیم.

مدیرعامل ایمپاسکو با اشاره به فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس طی سال گذشته با تعریف ۴۶ بسته سرمایه‌گذاری در همه استان‌های کشور، تصریح کرد: از این تعداد، ۱۱ بسته برنده داشت و ۵۵ مجوز معدنی از طریق بسته‌های سرمایه‌گذاری صادر شد.

کریم‌نژاد ادامه داد: امیدواریم در سال جاری سایر بسته‌های سرمایه‌گذاری به نتیجه نرسیده را واگذار کنیم و هر چه بیشتر، از توانایی‌های بخش خصوصی توانمند و پرظرفیت در فعال‌سازی این معادن استفاده کنیم.

  • منبع خبر : روابط عمومی ایمیدرو