معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از ابلاغ تاسیس و بهره‌برداری از صندوق ضمانت اشتغال خرد زنان سرپرست‌خانوار توسط هیات وزیران خبر داد.

گویای خبر – به گزارش ایرنا، انسیه خزعلی در صفحه اینستاگرام خود اظهار داشت: هیات وزیران دومین مصوبه ستاد ملی زن و خانواده را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ابلاغ کرد.

وی اظهار داشت: در این مصوبه تاسیس و بهره‌برداری از صندوق ضمانت اشتغال خرد زنان سرپرست‌خانوار جهت صدور ضمانت‌نامه به دهک‌های ۱ تا ۵ درآمدی تا سقف یک میلیارد ریال بدون نیاز به معرفی ضامن غیر را به بانک‌های عامل و با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق و بانک رفاه ابلاغ شد.

وی ادامه داد: همچنین مصوب شد ستاد ملی زن و خانواده مسئولیت تقسیم، هماهنگی، پایش و نظارت بر اقدامات همه دستگاه‌های ذی‌ربط را بر عهده دارد.

خزعلی اظهار داشت: دستگاه‌های مذکور موظف هستند تمامی اقدامات و برنامه‌های خود را در اجرای این تصویب‌نامه هر ۶ ماه یکبار به دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده (معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده) گزارش کنند.

بر اساس این گزارش، یکی از برنامه‌های عملیاتی که در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد تشکیل ستاد ملی زن و خانواده با حضور شخص رئیس جمهور بود که در این ستاد طرح‌های مهمی برای حوزه بانوان به تصویب رسید که البته مهمترین طرح ستاد ملی زن و خانواده ایجاد صندوق ضمانت تسهیلات در حوزه اشتغال برای زنان سرپرست خانوار فاقد پوشش حمایتی بود چرا که این گروه بانوان به دلیل نداشتن ضامن امکان دریافت تسهیلات را نداشتند و با تشکیل این صندوق از این پس دولت به عنوان ضامن آنها می‌شود.

در راستای اجرای این طرح، تخصیص اولیه مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، صدور ضمانت‌نامه برای تسهیلات تا سقف یک هزار میلیون ریال در حوزه اشتغال توسط صندوق تعاون و اختصاص پنج برابر میزان اعتباری که تزریق می‌شود برای صدور ضمانت‌نامه برای این گروه از زنان توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری و هماهنگی با بانک رفاه کارگران جهت تامین اعتبارات به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.

آمار غیررسمی حاکی از آن است که نزدیک به ۶ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد  این در حالیست که پیشتر و اوایل برنامه ششم این بانوان سه میلیون نفر بوده‌اند و در این مدت برخی زنان خود سرپرست هم به این افراد اضافه شده‌اند.

  • منبع خبر : ایرنا