پیشرفت فیزیکی پروژه فولادی یزد یک با تامین مالی بانک توسعه صادرات ایران ۹۵ درصدی شد و پیش‌بینی می‌شود این طرح در نیمه اول سال جاری به بهره‌برداری برسد.

به گزارش گویای خبر به نقل از اگزیم نیوز، «محمدجعفر مزده» سرپرست بانک توسعه صادرات ایران و هیأت همراه در بازدید از شرکت فولاد آلیاژی ایران با بررسی روند تکمیل پروژه فولادی یزد ۱، بر تداوم همکاری با این شرکت تا زمان بهره‌برداری کامل تاکید کرد.
سرپرست بانک توسعه صادرات ایران در نشستی مشترک با «محمد کمال‌زاده» مدیرعامل فولاد آلیاژی، گفت: همکاری در تکمیل و توسعه طرح‌های ارزآفرین و اشتغال‌زا همواره از اولویت‌های این بانک بوده است.
وی با بیان این که، حمایت از این طرح در راستای دستیابی به هدف گذاری بانک توسعه صادرات ایران برای کمک به رشد تولید و تولیدکنندگان صادرات محور به منظور ارزآوری و اشتغال‌زایی در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران آمادگی لازم برای حمایت همه جانبه از این طرح تا بهره‌برداری کامل را دارد.
در ادامه این نشست مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران، گفت: بنا بود شرکتی ایتالیایی ۱۳ سال قبل اجرای پروژه یزد یک را بر عهده بگیرد اما این طرح با آغاز تحریم‌ها و چالش‌های متعاقب آن متوقف شد.
وی تصریح کرد: پس از گذشت ۵ سال با اتخاذ راهکارهای داخلی و مشارکت بانک توسعه صادرات ایران اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۹۵ درصد رسیده و در آستانه راه‌اندازی و تولید قرار گرفته است.
کمال زاده اظهار داشت: یکی از ارکان اصلی ساخت و راه‌اندازی این پروژه، بانک توسعه صادرات است و بر این باوریم که این بانک از بهترین بانک‌های توسعه‌ای کشور محسوب می‌شود و شاید اگر همراهی و همکاری بانک توسعه صادرات نبود، پیشرفت و دست آورد امروز حاصل نمی‌شد.
وی در ادامه با اشاره به پروژه یزد ۲، خاطر نشان کرد: این طرح قابلیت تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن محصول متنوع فولادی را دارد که در صورت صادرات این حجم از تولید بیش از ۳۵۰ میلیون یورو ارزآوری برای کشور در پی خواهد داشت.
کمال زاده با بیان این که، پروژه یزد ۲ توسط یک شرکت دانش‌بنیان اجرایی می‌شود، گفت: با اجرای آن برای بیش از ۴۴۲ گرید فولاد، بازار صادراتی بزرگی شامل کشورهای عربی، اروپایی و آسیای شرقی ایجاد می‌شود.
در ادامه این نشست، «محمد بحرینی» رئیس دایره اعتبارات شعبه یزد بانک توسعه صادرات ایران به تشریح جزییات تسهیلات دریافتی شرکت فولاد آلیاژی ایران پرداخت و اظهار داشت: طرح ایجادی شرکت فولاد آلیاژی ایران با مبلغ سرمایه‌گذاری ۱۳۲ میلیون یورو و سهم تسهیلاتی ۱۰۹ میلیون یورو با منابع صندوق توسعه ملی و عاملیت شعبه یزد آغاز شد.
وی افزود: تاکنون بالغ بر ۷۱ میلیون یورو از تسهیلات پرداخت شده و پیشرفت فیزیکی طرح بالغ بر ۹۵ درصد است و پیش‌بینی می‌شود طرح مذکور در شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.
گفتنی است، پروژه یزد یک با ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی، مهم‌ترین طرح توسعه فولاژ است. با بهره‌برداری کامل از این پروژه‌ی ملی، ظرفیت کلیِ فولادسازیِ این شرکت به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

 

  • منبع خبر :  اگزیم نیوز