سطح فناوری خودروهای برقی در کشور با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به جایگاه مناسبی رسیده است و دستاوردهای آن می‌تواند در حمل و نقل عمومی نیز کارآمد باشد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیشتر خودروسازان بزرگ جهان ساخت خودروهای بنزینی را کاهش داده و تمرکز خود را بر روی طراحی، ساخت خودروهای هیبریدی و تمام برقی گذاشته‌اند. از این رو معاونت علمی نیز با توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از نخبگان علمی و صنعتی کشور سعی در ارتقا سطح فناوری صنعت خودرو کشور و بهره گیری از فناوری خودروهای برقی و هیبریدی در این صنعت نموده است و خودروی تارا تمام برقی نیز حاصل حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان صنعتی و دانشی کشور به حساب می‌آید و یکی از برنامه‌های شرکت‌های خودروسازی کشور برای عرضه محصولات غیرفسیلی و همگام شدن با صنعت خودروسازی جهان است. البته عرضه خودروهای تمام برقی در ایران به شرطی تحقق می‌یابد که حمایت‌های مناسبی از سوی دولت جهت فروش این خودروها و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز آن‌ها مثل ایستگاه‌های شارژ بعمل آید.

این خودروها که پیش‌بینی می‌شود آینده صنعت خودرو را به طور کامل در اختیار بگیرند دوستدار محیط زیست و سلامت بشر هستند و میزان مصرف سوخت‌های فیلی را به شدت کاهش می‌دهند بر همین اساس جلسه کمیته فنی وزارت کشور برای استفاده از خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی به خصوص تاکسی برقی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با این صنعت در  تاریخ ۱۴۰۱٫۸٫۲۸ در محل شرکت جتکو برگزار شد.

تجاری‌سازی و تسریع در اخذ تائیدیه نوع خودروهای برقی و اخذ پلاک در اولویت است

 سید شهریار زینی مدیر گروه توسعه فناوری‌های نوین خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این‌باره، گفت: با عنایت به طراحی و ساخت نمونه خودروهای برقی که توسط شرکت جتکو (خودرو تارا برقی) و مرکز تحقیقات و نوآوری گروه خودروسازی سایپا (خودرو ساینا برقی و آریا برقی) و ارتقاء ظرفیت علمی و فنی این شرکت‌ها و از طرفی تولید قطعات با فناوری بالا (هایتک) توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی، می‌توان گفت که کشور آمادگی تولید و تجاری‌سازی این خودروها را دارد و در این خصوص وجود بهره‌بردار جهت عقد قرارداد با خودروسازان ضروری است چراکه این امر می‌تواند منجر به شکل‌گیری بازاری برای فروش این خودروها شود.

همچنین بنا به پی‌گیری مکرر گروه خودروئی معاونت علمی از دستگاه‌های مختلف اجرائی کشور، درنهایت وفق همکاری ارزنده مشاور وزیر کشور در امور فناوری طهوری، تفاهمی جهت بهره‌گیری اتحادیه تاکسی رانی وزارت کشور از خودروهای برقی برای ارتقاء و تجهیز حمل و نقل عمومی به تاکسی‌های برقی صورت گرفت و در این خصوص مدیرعامل اتحادیه تاکسی رانی کشور اعلام آمادگی جهت عقد قرارداد و خرید این تاکسی ها را اعلام کرد.

وی افزود: از آنجا که تاکید بر تامین نیاز اتحادیه محترم تاکسی رانی بر استفاده از توانمندی داخلی است، آشنایی با توانمندی شرکت‌های داخلی را از شرکت جتکو به عنوان سازنده نمونه ی خودروی تارا برقی آغاز کردیم که اقدامات خوبی در حوزه داخلی‌سازی خودروی تارا برقی با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام داده است و در  فرایند ساخت نمونه ی خودرو تارا برقی، پروژه‌های متعددی برای داخلی‌سازی اقلام و قطعات برقی آن که فناوری بالائی نیز دارند، انجام شده است.

زینی وجه تمایز پروژه تارا برقی نسبت سایر پروژه‌‌های مشابه در کشور را مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در بومی سازی اقلام هایتک خودرو برقی و نیل به تکمیل زنجیره تامین بر حسب ظرفیت‌های  داخلی عنوان کرد و گفت: عمده قطعات این محصول ساخت داخل است و این امر، به خریداران خودروی برقی تضمین می دهد که در هر شرایطی می‌توانند به قطعات و تجهیزات خودرو دسترسی داشته باشند.

مدیر گروه توسعه فناوری‌های نوین خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به فرایند توسعه خودرو برقی با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و گروه صنعتی ایران خودرو بیان کرد: این پروژه آینده بسیار روشنی دارد و چنانچه هرچه سریعتر قرارداد فروش آن با اتحادیه محترم تاکسی رانی و یا سایر مشتریان سازمانی ایجاد شود امیدواری برای توسعه فناوری خودروی برقی و افزایش تولید آن افزایش می‌یابد. به واقع ثبت سفارش توسط مشتری، نقش مهمی در افزایش تولید و همچنین کاهش قیمت تمام شده خودروی تارا برقی و سایر خودروهای برقی مشابه ساخت داخل خواهد داشت.

توسعه فناوری‌های نوین با تکیه بر ظرفیت نخبگان

حسن محمدقاسمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو با بیان این که، این شرکت در زمینه تحقیق و توسعه فناوری های نوین با نگاهی جدید و تکیه بر ظرفیت نخبگان، بنیان نهاده شده،‌ گفت: بخش عمده حوزه‌های راهبردی در بخش فناوری‌های نوین محصولات ایران خودرو به صورت مشترک از سوی شرکت تام‌ایران‌خودرو و جتکو در حال پی‌گیری است؛ چرا که مزیت نسبی این دو شرکت دانش‌بنیان استفاده از نیروهای نخبه و کارآمد و استفاده از ظرفیت‌های شبکه علم و فناوری دانشگاه‌های کشور است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو، با بیان این که حمایت‌های ویژه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و معاونت حمل و نقل وزارت صمت، تاثیر مهمی در پیش‌برد پروژه داشته، گفت: با توجه به نگاه مثبت وزارت کشور به توسعه فناوری های برقی در حمل و نقل عمومی شهری و آمادگی کامل این مجموعه برای تولید خودروی تارا برقی، امیدواریم جلسات کمیته فنی وزارت کشور منجر به دستاوردهای پرخیر و برکتی شود چراکه آحاد جامعه از دستاوردهای چنین توافقات مهمی در سراسر کشور بهره مند می شوند.

ایجاد قرارگاهی برای تامین ناوگان و تجهیزات مدیریت شهری

پویا محمدیان یزدی مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور نیز در این جلسه گفت: تاکید وزیر محترم کشور در دولت سیزدهم ایجاد قرارگاهی در این وزارت‌خانه برای تامین ناوگان و تجهیزات مدیریت شهری بوده و اتفاقات خوبی در سال اخیر رخ داده و استفاده از فناوری روز و جدید دنیا در حوزه حمل و نقل شهری، در اولویت برنامه های وزارت‌ کشور قرار دارد. بر همین مبنا آیین نامه‌ای با رویکرد حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه حمل و نقل شهری به پیشنهاد وزارت کشور در هیات دولت تصویب و تکالیفی برای وزارت کشور برای تامین اتوبوس برقی، تاکسی برقی و موتور برقی در نظر گرفته شد. وی با بیان این که بررسی محصولات در حوزه خودروی برقی به منظور استفاده در ناوگان درون شهری به عنوان تاکسی آغاز شده است گفت: نمونه‌های خارجی وجود دارد اما ما از حوزه داخل کشور غافل نشده‌ایم و رویکردمان حمایت از تولید داخل است. اگر محصول باکیفیتی برای تاکسی برقی در داخل تولید شود، می‌توانیم به شیوه های مختلف از جمله اعطای تسهیلات به خریداران، حمایت از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و همچنین تخصیص بودجه و اعتبارات وزارت کشور به پروژه‌های خاص برای کاهش قیمت تمام شده برای خرید خودرو توسط تاکسی‌رانان، از آن حمایت کنیم.

در ادامه بنا به برنامه‌ریزی گروه خودروئی معاونت علمی، کمیته فنی تاکسی‌های برقی وزارت کشور از توانمندی و ظرفیت سایر خودروسازان کشور نیز بازدید خواهد کرد.