معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی استفاده از بذر مناسب را یکی از دلایل افزایش عملکرد محصولات زراعی در طرح جهش تولید در دیمزارها دانست و گفت: امسال بیش از ۴۵۰ هزار تن بذر مناسب آماده شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر در آیین آغاز سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها که روز گذشته در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با بیان این که امروز به میمنت آغاز سال زراعی جدید و کشت پاییزه گردهم آمده‌ایم تا بتوانیم با انرژی، امید، پشتکار و پی‌گیری بیشتر نیاز کشور به غذا را در داخل کشور تامین کنیم، گفت: تامین امنیت غذایی و دستیابی به خودکفایی در محصولات اساسی بویژه گندم، جو، برنج، شکر، پنبه، دانه‌های روغنی و همچنین تامین علوفه مورد نیاز هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به این که امروز خرید گندم کشور از مرز ۱۰ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۹۱۴ کیلوگرم گذشت، افزود: این موفقیت با لطف الهی، تلاش کشاورزان، مدیریت مناسب، مساعدت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سازمان‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی محقق شد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که بیش از ۷ میلیون هکتار از اراضی کشور را باید زیر کشت پاییزه ببریم، گفت: بیشترین میزان کشت مربوط به محصول گندم و سپس به جو اختصاص دارد، محصولاتی همچون کلزا، گلرنگ و کاملینا و تعدادی از حبوبات که در زمستان کشت می‌شوند، را در پیش داریم که نیاز است کشاورزان دستورالعمل‌های کشت را رعایت کنند.

وی از همکاران سازمان جهاد کشاورزی سراسر کشور و کشاورزان درخواست کرد به دستورالعمل‌هایی تهیه شده در سازمان تات که به معاونت‌های زراعت، باغبانی، امور دام و … ارسال می‌شود و به زودی در اختیار آنها قرار می‌گیرد، توجه کنند تا بتوانیم عملکرد در تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهیم.

مهاجر با بیان این که سال‌های زراعی که پشت سر گذاشته‌ایم، سال‌های زراعی کم‌آبی بود، گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان خرید گندم به سختی به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید اما با وجود ادامه خشکسالی‌ها، میزان خرید گندم به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید و امسال نیز خرید گندم از مرز ۱۰ میلیون و ۳۴۰ هزار تن گذشت.

وی استفاده از بذور مناسب را یکی از دلایل افزایش عملکرد محصولات در بحث جهش تولید در دیمزارها دانست و گفت: امسال نیز با کمک سازمان تحقیقات و کشاورزان، بیش از ۴۵۰ هزار تن بذر مناسب آماده کرده‌ایم که در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی مصرف بهینه کود را از دیگر دلایل افزایش عملکرد عنوان کرد و افزود: اگر کود به صورت بهینه مصرف شود و ترکیب کودهای پتاسه و فسفاته با کود اوره طبق دستورالعمل سازمان تحقیقات و موسسه تحقیقات آب و خاک انجام گیرد، میزان عملکرد افزایش می‌یابد.

این مقام مسوول بر مبارزه به موقع با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزارع کشور تاکید کرد و گفت: مبارزه به موقع با آفات از دیگر عوامل افزایش عملکرد در بحث جهش تولید در دیمزارها است که می‌تواند خسارات در مزارع را از نظر کمی و کیفی به حداقل برساند.

وی افزود: استفاده از دستورالعمل‌های فنی مهندسی بویژه در طرح جهش تولید در دیمزارها نیز مورد تاکید و از جمله عوامل افزایش عملکرد محصولات زراعی است.

مهاجر به کمک‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در طرح جهش تولید در دیمزارها اشاره و تصریح کرد: مقرر شده از سوی ستاد اجرایی فرمان امام، بیش از یکهزار میلیارد تومان تسهیلات با یارانه ۴ درصد توسط بانک ملی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی در ادامه بر استفاده به موقع از نهاده‌های بخش کشاورزی تاکید و اظهار امیدواری کرد؛ با وجود خشک‌سالی بتوانیم هم در جهش تولید در دیمزارها و هم زراعت کشور به موفقیت‌های خوبی دست یابیم.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی