معاون وزیر نیرو گفت: خط قرمز وزارت نیرو تامین آب شرب بوده و از اولویت‌های ضروری است.

 گویای خبر – به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، محمد جوانبخت عصر پنجشنبه در جلسه بررسی سد آبسرده که در محل کارگاه سد برگزار شد، اظهار داشت: خط قرمز وزارت نیرو تامین آب شرب بوده و از اولویت‌های ضروری است.

وی کمبود و بحران آب در همه نقاط کشور را جدی دانست و بیان کرد: با تنگناهای فراوان در تهیه آب مواجه‌ایم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: همه طرح‌های آبی استان لرستان به‌خصوص سد آبسرده که مستقیم با آب شرب در ارتباط است را باید در دستورکار قرار دهیم.

جوانبخت با اشاره به این که تأمین آب از اولویت‌ها و خط قرمز وزارت نیرو است، افزود: باید برای این سد تمهیدات خوبی اندیشیده شود.

وی با بیان این که تخصیص‌ها باید ۱۰۰ درصدی باشد، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و فصل گرمای پیش‌رو، رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش‌های مختلف مصرف ضروری است و باید مورد توجه همه اقشار جامعه قرار گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به سد آبسرده، اضافه کرد: سد آبسرده نزدیک به ۴۰ درصد پیشرفت دارد. این امر مطلوب نیست و باید پیشرفت پروژه سرعت قابل توجهی پیدا کند.

جوانبخت خاطرنشان کرد: سد آبسرده با عنایت به این که بخشی از منبع پایدار تأمین آب شهر بروجرد است و این شهرستان برای ما در استان اهمیت دارد.

وی بیان کرد: در برنامه‌های وزارت نیرو پیش‌بینی‌های بهتری خواهیم کرد تا با سرعت بیشتری عملیات اجرایی این سد پیش برود.

بر اساس این گزارش، فرهاد زیویار استاندار لرستان، فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی معاون وزیر نیرو را در این سفر همراهی کردند.

سد مخزنی آبسرده با ارتفاع ۸۴ متر ارتفاع طرح بزرگی است که علاوه بر سد طرح تصفیه خانه و انتقال اب در آن اجرا می شود که بهره‌برداری از سد آبسرده علاوه برتامین ۷۵ میلیون مترمکعب اب شرب بروجرد چهار هزارو ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی دشت سیلاخور تامین آب خواهد شد.
این سد دارای مخزن ۶۱ هزار متر مکعبی و حجم بدنه آن ۲ میلیون و ۷۰۰ متر مکعب است که ۷۵ میلیون متر مکعب آب شرب شهر بروجرد و بهبود اراضی پایین دست را تامین می‌کند.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو