فرایند احراز صلاحیت حرفهای افراد پیشنهاد شده به منظور تصدی پست مدیرعاملی برای شرکتهای بیمه جدیدالتاسیس یا برای شرکتهای بیمه فعال که به هر دلیلی این پست بلاتصدی شده است، طبق آییننامههای مصوب شورای عالی بیمه طی خواهد شد.
به گزارش گویای خبر به نقل از ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل بیمه مرکزی، مجتبی عابد با تشریح آخرین تغییرات آییننامه مرتبط با تایید صلاحیت حرفه ای مدیران کلیدی صنعت بیمه، اظهار داشت: بر اساس ضوابط مصوب، هیاتمدیره شرکتهای بیمه مکلف شده اند در صورت استعفا، عزل یا فوت مدیرعامل، حداکثر ظرف دو ماه فرد واجد شرایط را به بیمه مرکزی معرفی نمایند و تا زمان انتصاب مدیرعامل مورد تایید بیمه مرکزی، اداره شرکت بیمه بر عهده قائم مقام یا عضو منتخب هیاتمدیره شرکت بیمه بهعنوان سرپرست خواهد بود.
مدیرکل پذیرش موسسات و دفاتر بیمه ای با تاکید بر این نکته که شفافیت و پایبندی به قانون، مقررات و آییننامهها از جمله سیاستهای اصلی نهاد ناظر صنعت بیمه به شمار میآید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ضروری است، اعضای هیاتمدیره شرکتهای بیمه که با سرپرست اداره میشوند، ظرف مهلت مقرر در آییننامه نحوه احراز صلاحیت حرفهای کارکنان کلیدی و عملیاتی موسسات بیمه (شماره ۹۰ و مکملهای آن) به انجام تکالیف قانونی خود اقدام نمایند.
وی با اشاره به مفاد ماده ۴ آییننامه صلاحیت حرفه ای مدیران عامل، تصریح کرد: انتصاب افراد به سمت مدیران ارشد قبل از صدور تاییدیه ممنوع است و طبق ماده ۱۳، مسوولیت حسن اجرای تکالیف مصرح در این آییننامه در خصوص مدیرعامل با هیاتمدیره شرکت بیمه است و در صورت تخطی، مطابق مقررات مربوطه برخورد خواهد شد.
گفتنی است بر اساس آییننامه مذکور، صلاحیت عمومی فرد پیشنهاد شده جهت تصدی مدیرعاملی توسط هیئت مدیره شرکت بیمه با استعلام از مراجع ذیربط و صلاحیت حرفهای ایشان با تطبیق مدارک تحصیلی-آموزشی – پژوهشی و تجربه حرفهای مفید با ضوابط آئیننامه ۹۰ و طی فرایند مصاحبه تخصصی توسط بیمه مرکزی مورد بررسی قرار میگیرد.
شایان ذکر است در صورت احراز شرایط مقرر در این آییننامه، تاییدیه صلاحیت حرفه ای فرد پیشنهادی برای سمت مدیرعاملی توسط بیمه مرکزی و با امضای رئیس کل، صادر میشود که پس از طی این فرایند، مدیرعامل تعیین شده میتواند اداره امور شرکت بیمه را بر عهده داشته باشد.
- منبع خبر : روابط عمومی و امور بینالملل بیمه مرکزی
Friday, 3 May , 2024