۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در ۵ ماهه امسال به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست معاونت آب و خاک وزارتخانه با بیان این مطلب گفت: برای سال ۱۴۰۱ اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح ۵۰ هزار هکتار هدفگذاری شده که در صورت تامین به موقع اعتبار، این هدف محقق خواهد شد.

فریبرز عباسی افزود: برای سال جاری اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان به منظور اجرای سامانه‌های نوین آبیاری پیش‌بینی شده که از این میزان تا کنون ۱۵ درصد آن پرداخت شده است.

وی بار دیگر به تامین و تولید تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در داخل کشور اشاره و تصریح کرد: با همکاری و کمک شرکت‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید لوازم و تجهیزات این سامانه‌ها به مرز خودکفایی رسیده‌ایم.

عباسی در پاسخ به پرسش در مورد هوشمندسازی کشاورزی نیز اظهار داشت: طرح‌های هوشمندسازی در سطح ۴ هزار هکتار اراضی کشور به صورت پایلوت در ۱۳ استان در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در طرح‌های هوشمندسازی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، دخالت انسانی در مدیریت و برنامه‌ریزی آبیاری به حداقل می‌رسد.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تکنولوژی‌های جدید هزینه‌بر هستند و بخشی از اعتبارات پایلوت‌ها باید توسط دولت تامین شود، گفت: با اجرای پایلوت‌ها توسط کشاورزان پیشرو، زمینه برای توسعه این گونه تکنولوژی‌ها فراهم می‌شود.

وی اذعان داشت: از طریق اجرای طرح‌های پایلوت در زمینه هوشمندسازی، انواع تکنولوژی‌ها و روش‌های آبیاری را برای آبیاری اراضی کشاورزی در مناطق مختلف ارزیابی می‌کنیم تا تکنولوژی مناسب مناطق مختلف را پیدا و به کشاورزان توصیه کنیم.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی