گویای خبر – ایران امروز ما برآیند فرهنگ‌‌های گوناگونی‌ است که سالیان سال در این پهنه جغرافیا کنار هم زیسته‌اند و نمی‌توان یکی را به نفع دیگری کنار زد. ایران ما میراث‌‌دار مردان و زنانی از فرهنگ‌‌های متنوع و توحید بنیانی است که قرن‌‌ها برای ساختن این سرزمین تلاش کرده‌اند و به معنای واقعی کلمه، ایران یک میراث میان‌ فرهنگی است و همین راز اصلی استقامت و سربلندی فرهنگ ایرانی طی قرون و اعصار است.

تنوع فرهنگی در ایران، ریشه در تبار توحیدی این مرز و بوم دارد. نقطه اشتراک فرهنگ فارسی، ترکی، عربی، کردی، بلوچی و… در جغرافیای ایران، تاروپود توحیدی آن‌ها است و حراست از این میراث متنوع، صیانت از تبار متعالی این سرزمین است.

از سوی دیگر، حرکت در مسیر تمدن بزرگ اسلامی- ایرانی بدون توجه به تنوع‌‌های زنده در این خاک، امکان‌‌پذیر نیست. تنوع فرهنگی به ‌مثابه گنجی بزرگ برای ایران اسلامی در راه رسیدن به قله‌های تمدنی است. در تمدن توحیدی، وحدت در عین تنوع، محقق می‌شود و غایت تمدن اسلامی، گردهم‌ آوردن تنوعات گوناگون انسانی و فرهنگی حول ارزش‌‌های مشترک و متعالی است. نگاه تمدن‌ساز، تنوع و کثرت فرهنگی را نه به ‌مثابه یک تهدید که فرصتی برای قوام صراط توحیدی می‌بیند.

جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس آموزه‌‌های حیات‌ بخش اسلام، تنوع را به رسمیت شناخته است. بی‌تردید انقلاب شکوهمند ایران اسلامی، خط پایانی بر سیاست‌‌های یکسان‌ساز و فرهنگ‌سوز رژیم ستم‌شاهی بود. به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی و حقوق اقوام و زبان‌های مختلف در قانون اساسی مترقی برآمده از اصول اسلامی، اراده ملت ایران و در سایه‌ سار رهبری وحدت‌ ساز حضرت امام خمینی (ره) توانست ایران عزیز، رنگارنگ و یکپارچه را از تازیانه‌های ضد فرهنگی پهلوی عبور دهد و گرد‌هم آمدن همه فرهنگ‌‌های ایرانی حول مدار ارزش‌‌های متعالی مکتب اسلام همچون عدالت، آزادی و استقلال در دفاع از آرمان‌های انقلاب در این ۵ دهه، بی‌شک افتخاری برای نظام اسلامی است.

امروز نیز ایرانیان در برابر هجمه همه‌ جانبه جریان تمامیت‌‌خواه و فرهنگ ‌ستیز فمینیسم‌ امپریالیسم ایستاده‌اند؛ جریانی که به دنبال از بین بردن ارزش‌‌های اخلاقی مشترک میان ایرانیان از فرهنگ‌، زبان و مذاهب مختلف است. حضور پررنگ و زنده ارزش‌‌هایی به نام خانواده، حیا و عفاف را می‌توان در میان خرده‌ فرهنگ‌‌های مختلف ایرانی و نزد اقوام گوناگون مشاهده کرد. دشمنان ملت ایران در پی اضمحلال فرهنگ‌های متنوع و ارزش‌‌مدار در دل فرهنگ به ‌اصطلاح واحد جهانی بر پایه ارزش‌‌های ضدانسانی خود هستند. اما مردم در برابر چنین هجمه‌ای ایستاده‌اند و این یک مقاومت فرهنگی ممتاز در جهان برای حفظ فرهنگ است و ایران امروز سنگری در برابر امپریالیسم فرهنگی برای صیانت از تنوع فرهنگ‌ها است.

سیاست اصولی دولت انقلابی، حفظ و صیانت از تنوع فرهنگی در ایران اسلامی است و اعتقادمان این است که رسیدن به یک نظم تمدنی با تکیه بر گنجینه تنوع فرهنگی- ایرانی ممکن است. امروز افتخار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که صدها جلد کتاب به زبان‌های ترکی، کردی و عربی در این دوره به چاپ رسیده است. در حالی که سیاست رسمی جمهوری اسلامی، پاسداشت تنوع فرهنگی است.

  • نویسنده : دکتر سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی