مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین از بومی‌سازی و تولید داروی بیهوشی کتامین ایرانی در یکی از شرکت‌های زیر مجموعه این هلدینگ دارویی خبر داد.

 گویای خبر – به گزارش پایگاه خبری سازمان تأمین‌ اجتماعی، دکتر منصور نکوئی‌نیا در مورد برنامه‌ریزی برای تامین داروهای مورد نیاز داخل با استفاده از ظرفیت‌های بومی، اظهار کرد: خط تولید داروی بیهوشی کتامین در شرکت داروی اکسیر بروجرد راه‌اندازی شد.

وی افزود: این خط تولیدی با پی‌گیری و تلاش متخصصان داخلی راه‌اندازی شده است و در حال حاضر ۲۰ هزار ویال از داروی تولیدی در مرحله نخست وارد بازار شده است، با تولید کتامین در داروسازی اکسیر، کشور از واردات این محصول بی‌نیاز گشته و از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با بیان این که ۲۰ هزار ویال دیگر از داروی کتامین ایرانی در حال حاضر تولید و آماده ارسال به مراکز بیمارستانی و درمانی است، گفت: این دارو برای نخستین بار در ایران تولید و روانه بازار شده است و دانشمندان ایرانی این دارو را بومی‌سازی کردند.

نکوئی‌نیا با بیان این که این شرکت توانایی تامین تمام محصول مورد نیاز کتامین برای نیاز داخل را دارد، تصریح کرد: این خط توانایی تولید یک و نیم میلیون ویال کتامین را داشته و محدودیتی در تولید این دارو وجود ندارد.

نکوئی‌نیا با بیان این که تلاش ما تولید داروهای مورد نیاز داخلی است و در این راه تمام ظرفیت‌های موجود را به کار گرفته‌ایم، عنوان کرد: موفقیت‌های مهمی در حوزه تولید داروی مورد نیاز در شرکت‎‌های زیر مجموعه تیپیکو به دست آمده که به زودی به اطلاع مردم می‌رسانیم.

بر اساس این گزارش، کتامین جهت القا و حفظ بیهوشی عمومی در ستینگ‌های جراحی و بخش‌های مراقبت‌های ویژه کاربرد دارد. کتامین دارای خصوصیات ضد درد نیز می‌باشد، بنابراین علاوه بر کاربرد اصلی آن به عنوان یک داروی القای بیهوشی، در کاهش دردهای حاد یا مزمن، متعاقب اعمال جراحی می‌تواند موثر واقع شود و نیاز و میزان استفاده از سایر داروهای ضد درد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه پس از اعمال جراحی را نیز کاهش می‌دهد.‌

  • منبع خبر : پایگاه خبری سازمان تأمین‌ اجتماعی