ثبات اقتصادی و توجه به تولید، شاخصه اصلی دولت سیزدهم است.

 گویای خبر – بعد از ورود دولت سیزدهم و نگاه ویژه شهید رییسی به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی به رغم این که هیچ اتفاق خاصی در خارج رخ نداد، از حیث این که میز مذاکره از سوی ایران ترک شود یا گزینه‌هایی مانند برجام یا ادامه مذاکره با طرف‌های غربی کنار گذاشته شود، با حفظ آن گزینه‌ها دیدیم که یک فضای متفاوت در کشور ایجاد شد.

از همان روز اول آغاز به کار دولت سیزدهم، تکلیف برای دولت و مردم مشخص بود و برنامه‌های دولت بدون توجه به رفتار طرف غربی، مسیر خود را طی می‌کرد.

خروج از بلاتکلیفی اقتصادی و شرایط اقتصاد شرطی از بزرگ‌ترین اقداماتی بود که در طول دوران ریاست جمهوری حدودا سه ساله شهید رییسی در اقتصاد ایران ایجاد شد که اقدام بسیار درست و مثبتی بود.

ایجاد ثبات اقتصادی، افزایش تمرکز و توجه به موضوع تولید با مصادیقی که در اقتصاد ایران از اتفافات دیگر بود. یکی از آن مصادیق آن در حوزه ارز است. این که نوسانات باعث می‌شد تولیدکنندگان و کسانی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با موضوع ارز مرتبط بودند، تمرکز نداشته باشند، پیش‌بینی‌ناپذیر بودن اقتصاد و نوسانات و شوک‌هایی که در بازار ارز ایجاد می‌شد و سفته‌بازها با ورودشان به بازار، فضای اقتصاد را ملتهب می‌کردند.

در دولت سیزدهم از ۱۴ ماه پیش، یعنی حدود بهمن ۱۴۰۱، نرخ ارز در بازار غیررسمی برای روزهایی به ۶۰ هزار تومان هم رسید؛.اما امروز بعد از ۱۵ ماه، می‌بینیم که نرخ ارز همچنان در همان کانال قرار دارد. این موضوع با دستور مستقیم شهید رییسی و حضور پررنگ بانک مرکزی به‌عنوان سیاست‌گذار پولی اتفاق افتاد و نتیجه آن این بود که سفته‌بازها و دلال‌ها به طمع سود، از حضور در بازار ارز ناامید شوند.

  • نویسنده : میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی