جلد دوم دانشنامه مطبوعات ایران به سرپرستی محمدجعفر محمدزاده منتشر شد.

به گزارش گویای‌خبر به نقل از خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلد دوم دانشنامه مطبوعات ایران که ۳۵۱ مدخل تالیفی است که افزون بر نویسندگان جوان و پرکار، نام‌های آشنایی از نویسندگان با تجربه و با سابقه دانشنامه‌نگاری مانند: عبدالحسین آذرنگ، حسن میرعابدینی، رحیم رییس‌نیا، رضا نوزاد، حسین مسرت، مهران آشوری، میلاد عظیمی، محسن ذکا اسدی، مسعود راستی‌پور، سیروس سوند رومی، لئا دانیالی، آرا آوانسیان، رقیه فراهانی، حمید نجار، محمدحسین خسروپناه و… و نیز زنده‌یادان اکبر نحوی و ابوالفضل خطیبی نیز در تدوین آن به چشم می‌خورد.

کار تالیف و تدوین دانشنامه‌ی مطبوعات ایران از سال ۱۳۹۰ به سرپرستی دکتر محمدجعفر محمدزاده آغاز شده است که جلد یکم آن شامل مدخل‌های (آ و الف) در سال ۱۳۹۳ شامل ۲۰۸ مقاله منتشر شده است. پس از وقفه‌ای نه‌ساله اینک جلد دوم از سوی انتشارات دانشنامه مطبوعات به زیور چاپ آراسته شده و بزودی روانه بازار می‌شود.

در کار تالیف دانشنامه مطبوعات ایران بیش از یکصد و پنجاه نفر از دانشنامه‌نگاران باسابقه و نام‌آشنا و گروهی از جوانان علاقه‌مند همکاری کرده‌اند. سرویراستار جلد دوم دکتر محمدجعفر محمدزاده است و ویراستاران علمی دوم جلد خانم دکتر راضیه آبادیان و دکتر محمدمهدی مقیمی‌زاده است.

گفتنی است در جلد یکم دانشنامه زنده یاد دکتر ابوالفضل خطیبی به همراه دکتر راضیه آبادان ویراستاران علمی دانشنامه بودند. تدوین و نگارش دانشنامه مطبوعات ایران به شیوه‌ای روشمند، علمی و در تراز دانشنامه‌های بزرگ ایران و نیز ویژگی‌های اختصاصی بر پایه نام مطبوعات ایران تدوین و نگارش شده است که از آغاز انتشار نخستین روزنامه، کاغذ اخبار میرزا صالح شیرازی، تا عصر حاضر به ترتیب الفبایی است که در جلد یکم مداخل (آ – الف) و در جلد دوم (ب – پ) را در بر دارد.

نخستین مقاله از جلد دوم باباآدم و و واپسین آن پیوند ما است. برپایه اطلاع‌رسانی «موسسه دانشنامه مطبوعات ایران» برنامه رونمایی، نقد و بررسی اثر و نیز نحوه سفارش و خرید و مراکز توزیع دانشنامه مطبوعات ایران به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری کتاب ایران-ایبنا