نماینده مجلس تاکید کرد: حضور ۸ میلیون اتباع در ایران آن هم بدون برنامه‌ریزی و مدیریت، خطری جدی برای کشور است.

 گویای خبر – به گزارش خبرگزاری خانه ملت، شهباز حسین پور بیگلری با اشاره به ضرورت ساماندهی اتباع خارجی در کشور گفت: ۴ نهاد به طور مستقیم و حدود ۲۰ نهاد به صورت غیر مستقیم به بحث اتباع در کشور می‌پردازند. این در حالی است که هیچ نهادی متولی اصلی بوده و کسی پاسخگوی تمام مسائل اتباع در ایران نیست.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهای دنیا برای بحث اتباع وزارتخانه تشکیل داده‌اند در ایران امروز ضرورت ساماندهی اتباع بیش از پیش حس می‌شود.

وی اظهار داشت: حدود ۴ میلیون نفر به طور رسمی و ۷ تا ۸ میلیون نفر به طور غیر رسمی در کشور حضور دارند جمعیت افغان‌ها در ایران از اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس مثل قطر، بحرین و حتی امارات بیشتر است.

این نماینده مجلس مطرح کرد: حضور اتباع در ایران سالیانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای اقتصاد کشور هزینه‌بردار است، ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان، هزار میلیارد تومان یارانه آب، هزینه دارو، سوخت و حمل و نقل و ارائه سایر خدمات به اتباع بالغ بر صدها میلیارد تومان بار مالی برای کشور دارد که حضور ۸ میلیون اتباع در ایران آن هم بدون برنامه‌ریزی و مدیریت، خطری جدی برای کشور است.

حسن‌پور با اشاره به این که تاسیس نهاد تخصصی که متولی اتباع باشد ضرورت دارد، گفت: با ایجاد چنین سازمان و نهادی باید از بی‌برنامه‌گی‌ها فاصله گرفته و انسجام حاکمیتی حفظ شود. کلیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت به منظور ساماندهی اتباع خارجی در صحن علنی مجلس مصوب شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری خانه ملت