وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی خبر داد.

گویای خبر – به گزارش وبدا، دکتر بهرام عین اللهی، با بیان این مطلب در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما، گفت: بسیاری از افراد که نیاز به خدمات روانشناسی دارند به دلیل هزینه‌های این خدمات از مراجعه به روانشناسان خودداری می‌کنند که خوشبختانه با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات یاد شده شاهد تسهیل در این امر خواهیم بود.

وزیر بهداشت بیان کرد: هماهنگی بین قوا به ویژه تلاش مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان برای تصویب قانون و تخصیص اعتبارات در جهت پوشش گسترده‌تر بیمه‌ها بسیار موثر بوده است.

دکتر عین اللهی اظهار داشت: ایران امروز ‎در تمام شاخص‌های سلامت کشور در جایگاه نخست منطقه قرار دارد و این مساله مورد اذعان سازمان بهداشت جهانی است.

وزیر بهداشت ابراز داشت: وجود ۱۸ هزار خانه بهداشت در کشور با خدمات گسترده‌ای که ارائه می‌دهند ضرورت بهداشت محور بودن بیمه‌ها را نشان می‌دهد. متاسفانه امروز بیمه‌ها بیشتر درمان محور هستند که باید از این قالب قدیمی خارج شوند.

وی با اشاره به این که گام‌هایی در جهت تقویت حوزه پیشگیری در بیمه‌ها برداشته شده که البته هنوز کافی نیست، بیان داشت: مقام معظم رهبری پیشگیری را بر درمان مقدم می‌شمارند و در آخرین دیدار خادمان سلامت با ایشان بر این مساله تاکید داشتند.

دکتر عین اللهی اضافه کرد: خوشبختانه توسعه کمی و کیفی خدمات سلامت را در دولت مردمی شاهدیم که هدف اصلی آن، پاسخ‌گویی به نیاز جامعه و تحقق عدالت در سلامت است.

وی با قدردانی از گروه های دانشگاهی و استادان علوم پزشکی برای ارائه خدمت به مردم، اظهار داشت: خوشبختانه امروزه دارای پیشرفته‌ترین مراکز درمانی و خدمات سلامت در کشوریم که از جمله آنها می‌توان به مراکز قلب اشاره کرد که با مراکز پیشرفته جهان برابری می‌کنند.

دکتر عین اللهی گفت: افزایش پوشش بیمه از اقدامات بسیار خوب این دولت بوده و باید به جایی برسیم که هیچ دارو و خدمتی خارج از پوشش بیمه انجام نشود.

وی افزود: افزایش کیفیت خدمات نیز بسیار مهم است که باید همگام با توسعه پوشش بیمه در کشور، رشد پیدا کند. مردم به حق انتظار دارند که بهترین درمان‌ها و داروها را تحت پوشش بیمه‌ها دریافت کنند.

وزیر بهداشت بر پرداخت به موقع مطالبات توسط بیمه‌ها تاکید کرد و گفت: البته در شیراز به من گزارش شد که عقب‌افتادگی پرداخت‌ها به استادان دانشگاه از ۱۹ ماه به ۴ ماه رسیده که قابل تقدیر است و باید در همه حوزه‌ها شاهد پرداخت بهنگام مطالبات باشیم.

دکتر عین اللهی ادامه داد: استفاده از خدمات الکترونیک از ضروریات است که هم از نظر مالی صرفه‌جویی به همراه دارد و هم از نظر برنامه‌ریزی کارها را تسهیل می‌کند.

وی بیان کرد: باید از نظر آمایشی اطلاعات حوزه سلامت در تمام نقاط  کشور به روز باشد تا بتوان بهتر برنامه‌ریزی کرد و ان شاالله شاهد الکترونیکی شدن همه خدمات در حوزه سلامت خواهیم بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در شروع دولت این خدمات در نسخه الکترونیک ۱۰ درصد بود که اکنون به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

وی افزود: بیمه‌ها باید برنامه سلامت خانواده را که هم‌اکنون در ۹۳ شهر در حال اجراست به طور کامل پشتیبانی کنند تا در تمام کشور اجرایی شود.

وزیر بهداشت با بیان این که برنامه تحولی ما در دولت، عدالت و تعالی نظام سلامت است، خاطرنشان کرد: در این دولت تاکنون ۱۰۶ مرکز درمانی توسعه و تجهیز شده، تخت‌های picu به دو برابر افزایش یافته، ۱۵ هزار تخت بیمارستانی به بهره‌برداری شده که تا پایان سال ۷ هزار تخت دیگر نیز افتتاح می‌شود، ۲ هزار پروژه بهداشتی افتتاح و ۲۶۵ دستگاه پیشرفته پزشکی با اولویت مناطق محروم توزیع شده است.

وی با اشاره به این که در اجرای قانون جوانی جمعیت ۴۷ مرکز درمان ناباروری ایجاد شده است، گفت: ۱۲ میلیون نفر در ۵ دهک اول جامعه به صورت رایگان بیمه شده‌اند.

وزیر بهداشت گفت: طرح اصلی کشور امسال «سلامت خانواده» است که پزشکی خانواده از اجزای این طرح است. دکتر عین اللهی افزود: در این طرح برای هر ایرانی با کد ملی باید یک پرونده سلامت ایجاد می‌شود و اگر بیمارانی از طریق این برنامه مراجعه کنند و بستری شوند هزینه‌های آنان را تا ۹۵ درصد و در مناطق محروم تا ۱۰۰ درصد تحت پوشش قرار می‌دهیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: با ایجاد صندوق حمایت از بیماری‌های صعب‌العلاج، مشکل این بیماران مرتفع شد و طی دو سال ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافت.

دکتر عین اللهی از بیمه رایگان کودکان زیر ۷ سال در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اگر کودکان درست درمان نشوند در آینده مشکلات عدیده‌ای خواهند داشت. لذا توجه ویژه به کودکان بسیاز مهم است.

وزیر بهداشت گفت: همچنین سه خدمت درمان طب ایرانی در دستور کار شورای عالی بیمه است که امیدواریم هر چه زودتر تصویب شود.

  • منبع خبر : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی