به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در بخشنامه ابلاغی این بانک برای فرزند اول مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۳ سال، فرزند دوم مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۴ سال، فرزند سوم مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۵ سال، فرزند چهارم مبلغ ۱۲۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۶ سال و فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۵۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۷ سال تسهیلات تعیین شده است.
متن دستورالعمل تسهیلات قرضالحسنه فرزند به شماره بخشنامه ۰۲/۲۷۷۲۵ یازدهم اردیبهشتماه سالجاری پیرو بخشنامه شماره ۰۲/۴۵۰ پنجم فروردینماه سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:
۱-تعاریف:
الف- بانک عامل: بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی که توسط متقاضی برای دریافت تسهیلات در مرحله ثبت نام انتخاب میشود.
ب- متقاضی: پدر متولدین سال ۱۴۰۰ (۱۴۰۰/۰۱/۰۱) به بعد
ج- سامانه: سامانه تسهیلات قرضالحسنه فرزند
د- قانون: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
هـ- تسهیلات: تسهیلات قرضالحسنه فرزند
۲ ـ شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات فرزند
۱-۲- دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
۲-۲- پرداخت تسهیلات بر اساس قانون به پدر اطفالی که تاریخ تولد آنان از ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد و در داخل ایران متولد شدهاند به شرح ذیل تعلق میگیرد. در سال ۱۴۰۲ مبلغ تسهیلات به شرح زیر میباشد:
فرزند اول مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۳ سال (۳۶ ماه)
فرزند دوم مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۴ سال (۴۸ ماه)
فرزند سوم مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۵ سال (۶۰ ماه)
فرزند چهارم مبلغ ۱۲۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۶ سال (۷۲ ماه)
فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۵۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۷ سال (۸۴ ماه)
تبصره: (سقف فردی تسهیلات متناسب با سقف فردی مندرج در لوایح بودجه سنواتی است.)
۲-۳- تسهیلات فرزند بدون الزام به سپردهگذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت میشود.
۲-۴- متقاضیان واجد شرایط برای متولدین مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد، و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، میتوانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام نمایند.
۲-۵- ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در زمان مراجعه به بانک الزامی است.
۶-۲- به هر فرزند متولد شده تنها یکبار تسهیلات فرزند به پدر تعلق میگیرد.
۲-۷- در صورتی که حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی امکانپذیر است.
۲-۸- در مورد تولد فرزندان دو قلو و بیشتر ، به ازای هر فرزند، یک وام تعلق میگیرد.
۲-۹- بر اساس تبصره ذیل بند (ت) تبصره (۴) ماده (۱) قانون، تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق میگیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۵/۲ نباشد . (نرخباروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است)
۲-۱۰- تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه است.
تبصره ۱: در صورت فوت پدر طفل اگر کودک تحت حضانت مادر باشد، تسهیلات به مادر کودک تعلق خواهد گرفت.
تبصره ۲: در صورت طلاق والدین، تسهیلات مذکور به فردی دارای حضانت فرزند (با ارئه حکم دادگاه) پرداخت خواهد شد.
۳–مدارک مورد نیاز در زمان ثبتنام و مراجعه به بانک عامل:
۳-۱- اصل شناسنامه پدر و فرزند
۳-۲- اصل کارت ملی پدر (یا نماینده قانونی و قضائی)
۳-۳- کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت
۳-۴- کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام
۳-۵- ارائه حکم دادگاه (در صورت لزوم و با توجه به تبصره ماده (۲))
۴-شرایط ضامنین
تسهیلات قرضالحسنه تولد فرزند پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات مزبور و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها به منظور تامین رکن ضامن بانکها موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر داراییهای مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن (با دوره تنفس شش ماهه) نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.
۵ ـ نحوه ثبتنام و مراحل دریافت تسهیلات
۵-۱- کلیه متقاضیان وام فرزند که واجد شرایط فوق میباشند، ابتدا باید از طریق سامانه تسهیلات قرضالحسنه فرزند به نشانی ve.cbi.ir ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند. در صورت موفقیتآمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری ده رقمی که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به شماره تلفن همراه ثبت شده در فرم ثبت نام از طریق پیامک برای ایشان ارسال می شود.
۲-۵- متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین مشخصات شعبه تعیین شده از سوی بانک عامل و پیگیری روند دریافت تسهیلات مذکور، با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت «مشاهده وضعیت» در سامانه فرزند مراجعه نمایند.
۳-۵- در صورتی که شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به ایشان اعلام شده و متقاضی باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف حداکثر ۱۲ روزکاری، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند. بدیـهی است در صورت عدم مراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبتنـام آنها کان لم یکن تلقی و از سامانه حذف شده و میباید مجدداً ثبتنام نمایند.
۴-۵- پس از تعیین شعبه ازسوی بانک و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین شده، پذیرش متقاضی از سوی بانک انجام می شود. متقاضیان ۶۰ روزکاری مهلت دارند تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام نمایند. در صورت گذشت زمان مذکور و عدم تکمیل مدارک از سوی متقاضیان، متقاضی از سامانه حذف شده و میباید در مهلت مقرر شده در قانون نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه اقدام نمایند.
۵-۵- متقاضیان میتوانند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود در سامانه از طریق گزینه «ویرایش ثبت نام قبلی» اقدام نمایند.
۵-۶- متقاضیان تا قبل از تعیین شعبه میتوانند نسبت به تغییر بانک عامل اقدام نمایند. بدین صورت که با استفاده از گزینه «حذف ثبت نام» ثبت نام قبلی خود را حذف نمود و با استفاده از گزینه «ثبتنام جدید» و تکمیل مراحل ثبتنام اقدام به تغییر و انتخاب بانک دیگری نمایند.
۷-۵- رعایت سایر شرایط، ضوابط و مقررات بانکی در اعطای تسهیلات قرضالحسنه فرزند برای این تسهیلات ضروری میباشد.
- منبع خبر : بانک مرکزی
Sunday, 12 May , 2024