رادیو و مردم به پای هم جوان مانده‌اند، چهارم اردیبهشت روز رادیو است و برای نگارنده افتخار است که چندسالی است در رادیو ایران که عمری ۸۲ ساله دارد خدمت می‌کنم.

🔸یک؛ در آغاز که صدای رادیو برای نخستین‌بار از طریق بی‌سیم به گوش مردم رسید کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که این رسانه تا این اندازه دیرپا و در میان مردم دوست‌داشتنی و پابرجا بماند. زمان گذشت و گذشت و فناوری گسترش پیدا کرد، و بسترهای رسانه زیاد و زیادتر شدند و مظاهر پیشرفت به سرعت پا به  میدان گذاشتند و با همان سرعت در رقابت نفس‌گیر و گاه بی‌رحمانه صحنه را به رقیبان واگذار می‌کردند و به سرعت جای خود را به فناوری‌های تازه و بسترهای نو می‌دادند؛ رقیبان رادیو هم فراوان و هر روز فراوان‌تر می‌شوند، ولی رادیو و صدایی که همچنان هست، مانده است و امواجش هر روز دوست‌داشتنی‌تر می‌شود و هنوز در میدان است؛ ماندگاری صدای رادیو گذشته از گوهر صدا که راز و رمز ماندگاری را در خود نهفته دارد و بال و پر خیال انسان است یک دلیل مهم دیگر دارد و آن «مردمی بودن» است.

رادیو در ذات خود همراهی بی‌زحمت و ارزان است و صمیمیتی سیّال و سبکبال دارد که انسان آمیخته با آن و آموخته از آن  را رها نمی‌کند؛ برای انسانِ عصر شتابان توسعه‌ فناوری و سرگردان و محاصره در سختی و سردی آهن و سیمان و حیران از سرعت چرخ های صنعت که گوش‌ و هوش خود را در معرض آزار و فرسایش می‌‌بیند  و در جهانی که یکپارچه رسانه شده است و رسانا، بهترین مونس و همراه رادیو است که هنوز هم بی دغدغه‌ی کار و گذشت زمان به آن تکیه می‌کند و با آن دمخور است و از آن آگاهی می‌جوید. و این‌چنین است که رادیو و مردم به پای هم جوان مانده‌اند و همچنان تاریخ سازند و برای هم خاطره می‌‌سازند.

🔸دو؛ روز رادیو را امسال در حالی ارج می‌گذاریم که در سیاست‌های اعلام شده از سوی ریاست محترم سازمان صدا وسیما بارقه‌های امید در بازتعریف ماموریت‌ها و اهداف این سازمان بزرگ به گوش می‌رسد.

آنچه در برنامه «افق تحول رسانه» پیداست و امیدواری ایجاد کرده است، بازتعریف دقیق و شفاف از کارکرد رسانه ملی یعنی «رسانه مردم بودن» است؛ برای این مهم، بی‌گمان رسانه‌ای که  در سابقه و علاقه مردم صفتی ویژگی‌ای دارد و در تلخ و شیرین روزگار همراه آنان بوده، می‌تواند با تقویت و بازتولید توان و تجربه‌ی آموخته همکاران کوشا و پرتلاش، کارکرد اصلی و اصیل خود را در تحقق اهداف اعلام شده با کوشایی و تعهد به انجام برساند و در ایفای این هدف متعالی، همراهی صمیمی و قابل اعتماد باشد.

به گزارش گویای خبر، درخواست نام گذاری «روز رادیو» از سوی معاونت امور صدای جمهوری اسلامی ایران به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارسال و در دستور کار کارگروه نام گذاری مناسبت های تقویم رسمی کشور قرار دارد.

 

  • نویسنده : محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران