مدیرعامل شرکت ذوب اصفهان گفت: در راستای اصلاح ساختار مالی ذوب آهن اصفهان، سال گذشته با تجدید ارزیابی از محل طبقه زمین ۸۲۳ درصد افزایش سرمایه صورت گرفته است.

گویای خبر – نشست خبری مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) امروز در محل غرفه این شرکت با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

مهندس مهدی کوهی، مدیرعامل ذوب آهن در ابتدای این نشست گفت: سرمایه ثبتی شرکت قبلا ۷ همت بود که در حال حاضر سرمایه ثبت شده شرکت به ۷۰ همت افزایش یافته است و به عبارتی ارزش سهام سهامداران در بازار سرمایه ۸۲۳ درصد رشد داشته است که تمام تشریفات قانونی آن شامل ارزیابی توسط کارشناسان رسمی دادگستری، حسابرسی و بازرس قانونی، سازمان خصوصی‌سازی و در نهایت سازمان بورس و اوراق بهادر انجام و در مجمع فوق‌العاده در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ به تصویب رسید.

وی افزود: شرکت ذوب آهن در ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ مجوز این افزایش سرمایه را از سازمان خصوصی‌سازی و در نهایت سازمان بورس و اوراق بهادر دریافت کرد و در تاریخ ۲۷ اسفند ثبت این واقعه مهم در اداره ثبت شرکت‌های استان اصفهان صورت گرفت.

مهندس کوهی با اشاره به نتایج مثبت افزایش سرمایه ذوب آهن گفت: از نتایج مثبت این مهم این بود که شرکت از ماده ۱۴۱ خارج و موجب شد عملیات بانکی شرکت مثبت شود و  ما می‌توانیم ضمانت‌نامه‌ها، وام‌ها و عملیات بانکی را در شرایط کاملا استاندارد انجام دهیم.

مدیرعامل ذوب آهن در ادامه افزود: تاثیر افزایش سرمایه بر بازار سرمایه این بود که یک شرکت بزرگ صنعتی و تولیدی و اقتصادی با این افزایش سرمایه‌ای که انجام داد، توانست پیام بسیار خوبی را به تالار بورس و بازار سرمایه و همچنین سهامداران بدهد و به همین جهت در آخرین معامله بازار سهام در پایان سال گذشته و در اولین معامله در ابتدای سال جاری در تالار بورس با توجه به ایام تعطیلات نورزوی اتفاق کاملا مثبت بود.

کوهی در ادامه از صبر و تحمل سهامداران که در طی ۱۳ سال گذشته سودی دریافت نکردند، تشکر کرد و گفت: این افزایش سرمایه موجب شد که اطمینان سهامداران محترم جلب شود و ان‌شالله بتوانیم در سال جاری کارهای دیگری برای تکمیل اصلاح ساختار مالی از محل آورده و مطالبات انجام بدهیم.

وی در این نشست یادآور شد که سهام‌دار اصلی شرکت با ۵۴ درصد سازمان تامین اجتماعی است و بقیه آن (۴۶ درصد) متعلق به مردم عزیز در بازار بورس می‌باشد.

مدیرعامل ذوب آهن در ادامه این نشست افزود: این شرکت علاقه‌مند است که مواد اولیه خود شامل کربنات و ‎سنگ آهن را از داخل کشور تهیه کند. خوشبختانه در خصوص سنگ آهن ظرفیت کامل در کشور وجود دارد و ان‌شاالله امیدواریم برای سهمیه این شرکت در سال جاری با هماهنگی وزارت صمت، ایمیدرو و معاونت معدنی اتفاقات خوبی بیافتد.

وی بیان کرد: شرکت ذوب آهن در طی سال ۱/۸۵۰ هزار تن به کنسانتره ذغال نیاز دارد که کل تولید ۱۵۳ معدن کشور حداکثر ۲/۵۰۰ هزار تن می‌باشد. با توجه به نیازهای دیگر همکاران ما به این فرآورده، حدود یک میلیون تن کمبود کنسانتره ذغال به روش کوره بلند وجود دارد. بنابراین از دوستان معدنی درخواست داریم که به هر میزان می‌توانند تولید خود را افزایش بدهند و ذوب آهن نیز آمادگی کامل دارد که از تولید داخل حمایت کند و به شدت به دنبال این هستیم که از واردات ذغال و کک، خودمان را بی‌نیاز کنیم و این منوط به این است که دوستان معدنی افزایش تولید داشته باشند.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در خصوص پروژه‌های این مجتمع عظیم صنعتی نیز گفت: پروژه PCI به منظور تزریق پودر ذغال به کوره بلند امسال وارد مدار تولید می شود، پلنت اکسیژن در مرحله تست گرم قرار دارد، LF3 از پیشرفت خوبی برخوردار است، باتری ۲ نیز بر اساس یک طرح کارشناسی در مرحله بازنگری قرار دارد و همچنین پروژه تصفیه خانه آب نیز نسبت به سال گذشته پیشرفت بالایی دارد.

کوهی همچنین درباره معدن ققنوس گفت: درصدد هستیم که برداشت از معدن سنگان را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسانیم.

مدیرعامل ذوب آهن در ادامه خاطر نشان کرد: این شرکت سهامدار اصلی  معادن ذغال‌سنگ البرز شرقی و سوادکوه است و درصددیم که ظرفیت این معادن را افزایش دهیم. همچنین سنگان را به عنوان هاب تامین مواد معدنی پلاسری قرار خواهیم داد.

مهدی کوهی بیان کرد: ذوب آهن اصفهان با تولید تیرآهن‌های بال پهن به صورت مدولار در سایزهای متنوع پشتیبانی کامل خود را از طرح نهضت ملی مسکن اعلام نموده است و در این زمینه مذاکرات بسیار خوبی با وزارت راه و شهرسازی، انجمن‌های تخصصی و انبوه‌سازان آغاز نموده است. این رویکرد تسریع در ساخت و ساز و در ادامه کاهش قیمت تمام شده ساختمان را در پی دارد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به توانایی‌های صادراتی این مجتمع عظیم صنعتی پرداخت و گفت: ذوب آهن اصفهان در شرایط تحریم‌های ناعادلانه موفق به صادرات محصولات خود به بیش از ۲۵ کشور دنیا شده است و هم اکنون نیز هرچند تامین نیاز داخل را در اولویت قرار داده‌ایم، برای توسعه صادرات برنامه جامعی داریم و این نمایشگاه نیز فرصت خوبی برای مذاکره و توسعه بازار صادراتی است .

وی اظهار داشت: تولید اقتصادی فولاد با کمترین ضایعات یکی از برنامه‌های تحولی ذوب آهن اصفهان در سال جاری است که با همدلی و افزایی کلیه بخش‌های شرکت و حمایت بسیار خوب وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صمت، شستا و صدرتامین در حال انجام است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: این شرکت در پروژه انتقال آب از خلیج فارس نیز مشارکت بسیار بالایی دارد که این موضوع سبب می‌شود برداشت آب از زاینده‌رود به حداقل ممکن برسد.

مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در خصوص پروژه‌های زیست شرکت نیز گفت: این مجتمع عظیم صنعتی در سه بخش آب، خاک و هوا پروژه‌های بسیار خوبی را در قالب طرح جامع زیست محیطی شرکت در دست اقدام دارد و همچنین از طریق تعامل بسیار نزدیک با معاونت علمی و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با تضمین این مجموعه پروژه‌های را در بخش کنورتور و آگلومراسیون در دست اقدام دارد.

گفتنی است، در پایان این نشست که با استقبال بسیار خوب اصحاب رسانه همراه شد مدیرعامل ذوب آهن پاسخگویی سوالات حاضرین بود.