نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مجری سد چمشیر در محل احداث این سد اعلام کرد: سد چمشیر مسئله‌ محیط زیستی ندارد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو،، در این نشست، تورج فتحی، معاون دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست کشور به همراه تیمی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور در کنار محمدرضا فاضل، معاون اجرایی سد و نیروگاه چمشیر گچساران به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند. گفتنی است این نشست، پس از بازدید ۳ روزه با محوریت واکاوی مطالعات سد چمشیر توسط سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
در همین راستا، فاضل، معاون اجرایی سد و نیروگاه چمشیر در ابتدای این نشست گفت: تشکیل این نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه به این جهت است که به برخی ابهامات و اتهاماتی که اخیرا علیه احداث سد چمشیر مطرح شده است، پاسخ داده شود.
وی تصریح کرد: اولین ابهامی که در خصوص سد چمشیر مطرح شده بود بحث عدم مکاتبه و انعقاد توافقنامه با سازمان محیط زیست برای شروع عملیات اجرایی سد چمشیر بود که توافقنامه و صورتجلسه‌ای در همین مضمون در سال ۸۸ وجود دارد که احداث این سد بر اساس آیتم‌های محیط زیست بلامانع است.
فاضل ادامه داد: باید توجه داشت که قریب به این دوازده سال نیز گزارشات مستمر و به روزی از وضعیت سد و منطقه چمشیر به محیط زیست ارجاع شده و مرتبا هم در کم و کیف مراحل اجرایی سد چمشیر نیز قرار گرفته اند. اگر چه مجوز سازمان محیط زیست درخصوص اجرای سد و نیروگاه چمشیر وجود دارد.

سد چمشیر از نظر زیست‌محیطی مشکل خاصی ندارد
تورج فتحی، نماینده سازمان محیط زیست کشور در ادامه این نشست بیان کرد: با توجه به وظایف و مسئولیت‌های مهم سازمان محیط زیست، از اواسط سال گذشته بود که مکاتباتی با دستگاه‌های نظارتی و حاکمیتی صورت گرفت، چرا که ابهاماتی نیز متوجه‌ طرح چمشیر شده بود.
وی ادامه داد: بنابراین اعلام کردیم که در طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی در سراسر کشورمان و دربحث زیربنایی این طرح‌ها نیز مطابق قانون و مقررات، مطالعاتی تحت ارزیابی محیط زیستی نیز انجام می‌شود و به ریز و به صورت کاملا کارشناسی موضوعات مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند و نهایتا مشخص می‌شود که احداث یک پروژه چه تاثیری بر محیط زیست منطقه دارد.
فتحی افزود: پس درباره این طرح نیز سال‌ها قبل از عملیات اجرایی سد چمشیر موارد لازم به محیط زیست ارجاع شد که توسط کارشناسان و متخصصین امر به صورت میدانی هم مورد بررسی کامل قرار گرفت و در ادامه هم به پروژه مجوز داده شد و از نظر زیست محیطی مشکل خاصی برای اجرای پروژه وجود ندارد.

هیچ برونزد نمکی در سد چمشیر مشاهده نشد
نماینده سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد:اما سال گذشته مباحثی مطرح شد که این پروژه مشکلاتی به محیط زیست منطقه وارد می کند و همچون گتوند دوم خواهد شد، بنابراین بیش از همه کارشناسان، ما بیشتر نسبت به این موضوعات حساس هستیم و اگر مشکلی دراین زمینه وجود داشت حتما از آبگیری سد ممانعت می کردیم اما با توجه به گزارشات قبلی، بررسی‌های مجددی نیز صورت گرفت و ما به عنوان مسئولان سازمان برای اطمینان خاطر و پاسخگویی شفاف به مردم‌، مجددا مکلف شدیم که بازهم از سازه سد و منطقه بازدید میدانی داشته باشیم و ابهامات دقیق مورد بررسی قرار بگیرند.
وی در ادامه اظهارکرد: دربحث وجود چاه‌های نفت نیز طی بازدیدی که داشتیم‌، خوشبختانه مشکلی در این زمینه هم وجود ندارد، بنابراین در این بازدیدها هیچ رخنمون (برون زد) سنگی دارای نمک درمحدوده سد و حتی بالاتر و پایین تر از جانمایی سد هم مشاهده نشد و مواردی که توسط برخی افراد در رسانه ها بحث شده گویا مواردی ‌هستند که بدون کارشناسی دقیق  صورت گرفته و طبق بررسی‌های ما‌ هیچ گنبد نمکی را در منطقه شاهد نبودیم.

وزارت نیرو و وزارت نفت بر سد مخزن سد تفاهم‌نامه امضا کردند
فاضل،معاون اجرایی سد چمشیر گفت: اما در بحث ابهامات نیز عده‌ای معتقدند که در محل ایجاد سد تغییراتی ایجاد شده که اساسا هیچ گونه تغییری در مختصات محل و محور سد نیافتاده است.‌ نکته بعد هم موضوعی مطرح کرده‌اند که درگزارشات اولیه احداث سد هیچ اشاره‌ای به وجود تاسیسات نفت در محل احداث سد نشده بود که اولا گزارشات مربوط به قبل از سال ۸۸ نیز اعلام‌می‌کند که علم به آگاهی از وجود مخازن نفت وجود داشت و نکته مهم توافقنامه مشترک با شرکت نفت داریم که مربوط به سال ۷۷است که قبل از اجرای هرگونه پروژه با توجه به وجود نفت درمنطقه توافق نامه مشترک و چند صفحه‌ای بین کارفرمان وقت و شرکت نفت صورت می‌گیرد و در این خصوص نیز همه اقدامات با همکاری و هماهنگی با شرکت نفت صورت گرفته است.
وی ادامه داد:از آن طرف اجرای عملیات پروژه را از سال ۸۸ داشتیم و در مطالعات اولیه هم وجود تاسیسات نفتی و مخازن نفتی نیز دیده شده و با علم به این موضوعات بحث اجرای سد چمشیر عملیاتی شده است که چندان مورد خاصی هم نخواهد بود. بنابراین اساسا هیچ گونه گنبد نمکی در محدوده سد چمشیر وجود ندارد و در آبگیری چمشیر مشکلی ازبابت افزایش شوری آب نخواهیم داشت. درحقیقت هم هدف اصلی احداث سد چم شیر هم کاهش شوری آب برای پایین دست خواهد بود.

جانمایی سد چمشیر در بهترین محل است
فتحی در ادامه هم گفت: اما در مورد شائبه تغییر ساختگاه سد هم جلساتی هم  برگزار شد و طبق بررسی‌هایی که انجام شده جانمایی ساختگاه سد در بهترین نقطه پیش‌بینی شده است و از نظر شرایط زمین شناسی نیز مشکلی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین سازند جدید شناخته شده است و ابهامی برای این که کارفرما خواسته باشد جانمایی سد را تغییر داده باشد پس چنین چیزی به هیچ وجه نبوده و اصلا صحت ندارد.

بهزادی، مسئول دستگاه نظارت سد چمشیر در ادامه گفت: باید توجه کرد که هیچ گونه لایه و رخنمون و گنبد نمکی درمنطقه نداریم و افزایش حجم آب هم باعث انحلال بیشتر نمک نمی شود چون اساسا گنبد نمکی در منطقه احداث چمشیر نداریم، بنابراین کیفیت آبی که در انتها پیدا خواهد شد بهتر از وضعیت فعلی آب رودخانه زهره خواهد بود.
فتحی در ادامه افزود: در گزارشات متعددی که به سازمان محیط زیست ارجاع شد و هم بازدیدهای میدانی که از کل منطقه چم شیر داشتیم، درنقاط متعدد نمونه‌های مختلف را بررسی کردیم که مجددا تاکید می‌کنم که هیچ گنبد نمکی را در منطقه سد شاهد نبودیم و از نظر زمین شناسی نیز شرایطی را نداریم که منجر به رسوب گذاری نمک شود.
فاضل در ادامه تصریح کرد: برخی مخالفت‌هایی هم علیه آبگیری سد چمشیر داشته‌اند، بنابراین هرجایی که تراکم پوشش گیاهای داریم موظف هستیم طبق توافقنامه با منابع طبیعی و محیط زیست پوشش گیاهی را از بین ببریم، اولا بیان کرده بودند که ۵ هزار هکتار جنگل ازبین می رود که ما چنین سطحی از جنگ را در منطقه نداریم و پوشش گیاهی هم درخت بلوط نیست.
وی افزود: بعضا پوشش‌های گیاهی در محل سد داریم که با هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی عملیات پاک تراشی را آغاز کرده‌ایم، هرچند توافقاتی با اداره منابع طبیعی استان داشتیم به این شکل که در ازای کار تخریب منابع طبیعی بخشی را احیاء کنیم که این کار نیز اقدام شده و درآینده هم مکان‌های بیشتری به این امر اختصاص خواهد یافت. در پایان بازهم تاکید می کنم که آبگیری سد چم شیر باعث بهبود کیفیت آب خواهد شد.

سلبریتی‌های محیط زیست، باید از کارشناسان خبره نظر بگیرند
فتحی در ادامه درخصوص اظهار نظرهای برخی سلبریتی‌ها درباره سد چمشیر هم گفت: بعضی وقت‌ها بعضی سلبریتی‌ها مواردی را بیان می‌کنند که مبنای کارشناسی ندارد و معتقدم ابتدا موارد را مورد مطالعه دقیق قرار دهند و از کارشناسان خبره موارد را جویا شوند بعد دربحث مافیایی سد سازی بیایند و نظراتی ارائه دهند
این مقام مسئول بیان کرد: ساخت سد چمشیر با مجوز رسمی سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شده و کلیه فعالیت‌های این سد در قالب ۲۵ جلد گزارش تحت نظارت کامل سازمان و هماهنگی کامل انجام شده است.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو