مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با اشاره به این که ۳.۴ درصد ذخایر گاز جهان در مخازن موجود در زاگرس جنوبی قرار دارد، گفت: توان تولید گاز این شرکت از روزانه ۱۶۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۱ به ۱۶۶ میلیون متر مکعب در زمستان ۱۴۰۲ افزایش می‌یابد که رشدی ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، ناترازی گاز یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های کشور به‌شمار می‌رود، زیرا گاز به‌تنهایی حدود ۷۰ درصد از سبد انرژی کشور را شامل می‌شود، با این حال به‌دلیل اجرا نشدن برنامه‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در سال‌های قبل، همچنین بی‌توجهی به افزایش ظرفیت تولید آن، کشور اکنون با ناترازی حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعبی در زمستان روبه‌رو است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه به تضمین امنیت انرژی کشور، اجرای برنامه‌های توسعه‌ای با هدف افزایش تولید گاز مورد توجه قرار گرفت. اگرچه افزایش برداشت گاز از پارس جنوبی با توجه به مشترک‌ بودن این میدان با کشور همسایه در اولویت قرار دارد، اما بهره‌برداری از میدان‌های گازی دیگر نیز در دستور کار است.

در این میان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی کشور نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت.

علی منتصری، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی گفت: ۱۷ درصد گاز جهان در ایران و ۲۰ درصد گاز ایران در زاگرس جنوبی است که با احتساب این اعداد، ۳.۴ درصد ذخایر گاز جهان در مخازن موجود در زاگرس جنوبی قرار دارد.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به تولید ۱۸.۲۹ میلیارد مترمکعب گاز، ۹۰۰ هزار بشکه نفت و ۶ میلیون بشکه مایعات گازی رسیده استوی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ تولید تجمعی ۴۵.۵ میلیارد مترمکعب گاز و ۲.۶۶ میلیون بشکه نفت و حدود ۱۴ میلیون بشکه مایعات گازی در این شرکت انجام شده است، تأکید کرد: همچنین این شرکت در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به تولید ۱۸.۲۹ میلیارد مترمکعب گاز، ۹۰۰ هزار بشکه نفت و ۶ میلیون بشکه مایعات گازی رسیده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با اشاره به اینکه تولید زودهنگام گاز از میدان دی و افزایش تولید از میدان آغار تا پیش از زمستان ۱۴۰۲ توسط شرکت نفت مناطق مرکزی ایران آماده و به این شرکت واگذار خواهد شد، ادامه داد: با این اقدام‌ها، توان تولید گاز این شرکت از روزانه ۱۶۰میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۱ به ۱۶۶ میلیون مترمکعب در زمستان ۱۴۰۲ افزایش می‌یابد که رشدی ۴درصدی را نشان می‌دهد.

منتصری افزود: توسعه سایر میدان‌ها که مطالعات مفهومی آنها انجام شده است، به مرور با جذب سرمایه‌گذار آغاز خواهد شد و بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده تولید گاز در سال ۱۴۰۳  به میانگین ۱۳۹ میلیون مترمکعب در روز و سال ۱۴۰۶ به ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

  • منبع خبر :  پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران