معاون مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو از برگزاری سیزدهمین اجلاس شورای حکام این مرکز در روز چهارم اسفندماه سال جاری در تهران خبر داد و گفت: از جمله اهداف این نشست گسترش همکاری‌های آبی در سطح منطقه است.

 گویای خبر – به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، علیرضا سلامت در رابطه با برگزاری سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب گفت: مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) با حوزه فعالیت در مناطق غرب و جنوب آسیا و نیز آسیای‌میانه و شمال آفریقا در بهمن ماه سال ۱۳۸۰ (فوریه ۲۰۰۲) از سوی یونسکو تأسیس و راه‌اندازی شد.
وی افزود: این مرکز تنها نهاد بین‌المللی متولی مسایل آبی در منطقه است که جلسات شورای حکام آن در سطح وزرا و به ریاست وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و می‌تواند نقش بسزایی در پی‌گیری منافع ملی در حوزه دیپلماسی آب، رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک و توسعه و صدور خدمات فنی و مهندسی و انتقال فناوری‌های مورد نیاز کشور داشته باشد.
معاون مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در رابطه با توانمندی‌های مرکز مدیریت آب شهری اضافه کرد: این مرکز می‌تواند نقش موثری در توسعه مراودات با کشورهای عضو شورای حکام به منظور انجام رایزنی‌های مختلف، ایجاد زمینه طراحی و انجام پروژه‌های مشترک و آموزش و ظرفیت‌سازی نیروی انسانی داشته باشد.
سلامت درباره اعضای مرکز و اهم وظایف آن‌ها خاطرنشان کرد: فعالیت‌های مرکز، توسط شورای حکام آن به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری، راهبری و نظارت می‌شود و اعضای آن برای دوره ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۴، متشکل از وزرای حوزه آب ۱۸ کشور شامل ایران، آذربایجان، آلمان، ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، بنگلادش، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، سریلانکا، سوریه، عراق، عمان، قطر، لبنان، مصر و هند و همچنین نمایندگان ۱۰ سازمان بین‌المللی مرتبط شامل یونسکو، برخی نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، بانک‌های توسعه‌ای و نهادهای تخصصی هستند.
معاون مرکز منطقه‌ای آب شهری یونسکو با اشاره به سوابق برگزاری نشست‌های پیشین این مرکز بیان کرد: از بدو تأسیس مرکز تاکنون، دوازده اجلاس شورای حکام برگزار شده است که البته دو اجلاس قبلی به دلیل همه‌گیری کرونا در مهر ۱۳۹۹ و خرداد ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد. همچنین آخرین اجلاس حضوری قبلی در آذر ۱۳۹۸ در تهران با حضور وزرا و مقامات ارشد آب کشورهای عضو شورای حکام مرکز برگزار شد.
وی پیرامون سیزدهمین نشست شورای حکام این مرکز نیز گفت: سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز قرار است روز پنجشنبه، ۴ اسفند ماه سال جاری (۱۴۰۱) به ریاست وزیر نیرو ایران و با حضور مقامات عالی‌رتبه کشورهای مذکور و نیز سازمان‌های بین‌المللی مرتبط به صورت حضوری در وزارت نیرو برگزار شود.
سلامت درباره اهداف مهمی که در اجلاس سیزدهم دنبال می شود، بیان کرد: هدف از برگزاری این اجلاس، بحث و بررسی نحوه همکاری و مشارکت کشورهای عضو در برنامه‌های مرکز و نیز بررسی و تصویب طرح‌های آموزش و ظرفیت‌سازی و تحقیقاتی در سطح منطقه است.
وی تاکید کرد:  از اهداف این اجلاس، استفاده از ظرفیت مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) به عنوان یک نهاد بی طرف برای گسترش همکاری های آبی در سطح منطقه است و از اهم مواردی که در این اجلاس بررسی می‌شوند می‌توان به انجام پروژه‌های مشترک و انتقال تجربیات در زمینه پایش و پیش‌بینی خشکسالی در سطح منطقه، سازگاری با تغییر اقلیم، حکمرانی آب، مدیریت آب شهری، فناوری‌های نوین در صنعت آب و فاضلاب و استفاده از ظرفیت آب‌های نامتعارف اشاره کرد.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو