ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) ۱۰ تا ۱۳ آبان‌ماه سال ۱۴۰۱؛ میزبان ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق و علاقه‌مندان و فعالان این صنعت می‌شود.

به گزارش گویای خبر، سیف سهندی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های دارویی و طب سنتی و دبیر اجرایی ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) با اشاره به برنامه‌های متنوع این ستاد در ششمین دوره نمایشگاه، گفت: هر سال تلاش می‌کنیم با تعریف برنامه‌های جدید و با ابتکار و خلاقیت؛ تعداد بیشتری از جامعه را به بازدید از نمایشگاه گیاهان دارویی ترغیب کنیم.

وی افزود: سال گذشته این رویداد با برگزاری سلامتکده طب سنتی همراه بود و بازدیدکنندگان می‌توانستند در فضای نمایشگاه توسط یک پزشک طب سنتی ویزیت شوند و این کار در زمینه ترویج و فرهنگ‌سازی بسیار اثرگذار بود و جامعه عمومی را با فضای دانشی طب سنتی بیشتر آشنا کرد.

دبیر اجرایی ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) ادامه داد: در این دوره سعی کردیم تغییرات بیشتری داشته باشیم و بر مدار توسعه زیست بوم نوآوری حرکت کنیم. زیست بومی متشکل از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی این حوزه که در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پژوهش و فناوری و بانک‌ها در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

سهندی همچنین درباره ایجاد سلامتکده در ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) گفت: طبق ادوار گذشته باز هم در این دوره از نمایشگاه بخش سلامتکده دایر است. به علاوه ما داروخانه گیاهان دارویی را هم داریم تا مردمی که به پزشکان طب سنتی مراجعه می‌کنند و به آنان نسخه‌ای تجویز می‌شود، بتوانند از این داروخانه داروهایشان را تهیه کنند.

وی افزود: یکی از بخش‌های مهم جشنواره امسال؛ ایجاد پاویون صادرات محصولات دانش بنیان و خلاق است. در تلاش هستیم تا ۱۰۰ نفر از فعالان عرصه گیاهان دارویی و طب سنتی را از کشورهای آلمان، لهستان، ترکیه، یونان، عراق، افغانستان، روسیه، هند، عمان و قطر به نمایشگاه دعوت کنیم. برخی از این‌ افراد در قالب هیات‌های تجاری و برخی دیگر در قالب شرکت‌های تجاری در زمینه گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند. سعی داریم این بازدیدها به قراردادهای تجاری تبدیل شود تا صادرات محصولات به بازارهای جهانی را توسعه دهیم.

سهندی همچنین گفت: برای جلب مشارکت‌های استانی در این نمایشگاه با همه استان‌ها مذاکراتی داشتیم و تاکنون حضور ۱۵ استان قطعی شده و برنامه‌های خود را برای شرکت در نمایشگاه ارائه کرده‌اند. همین تعداد استان دیگر نیز در حال نهایی کردن برنامه‌های خود برای شرکت در نمایشگاه هستند.

ثبت‌نام در ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی تا ۲۵ مهرماه سال ۱۴۰۱ تمدید شد. رویدادی که اهدافی چون «توسعه زیست‌بوم نوآوری حوزه گیاهان دارویی»، «معرفی جدیدترین دستاوردها و محصولات دانش بنیان گیاهان دارویی»، «ترویج و فرهنگ‌سازی بهره‌مندی از گیاهان دارویی و طب سنتی» و «آشنایی کشورهای دیگر با ظرفیت‌های فناورانه داخلی و صادرات محصولات» دنبال می‌کند.