یک محموله ۳۰ هزار تنی از شمش فولاد صادراتی ایران با قیمت هر تن ۴۹۲ دلار و موعد تحویل ماه مارس معامله شد.

به گزارش گویای خبر به نقل از ایراسین، متال اکسپرت در گزارشی نوشت یک محموله ۳۰ هزار تنی شمش فولاد صادراتی ایران به قیمت ۴۹۲ دلار به ازای هر تن معامله شد. فروشنده ایرانی باید این محموله را در ماه مارس به خریدار تحویل دهد. با ثبت این معامله شمش فولاد صادراتی ایران به بالاترین قیمت در طول ۷ ماه گذشته رسید. اگرچه شمش فولاد با سقف قیمتی سال فاصله زیادی دارد. اسفند سال گذشته شمش فولاد صادراتی ایران با قیمتی بالاتر از ۵۷۰ دلار نیز معامله شد اما کاهش تقاضا دلیلی شد تا قیمت شمش فولاد در یک سقوط کم سابقه تا ۴۴۰ دلار به ازای هر تن کاهش پیدا کند. از اوایل مردادماه با افزایش تقاضا قیمت شمش فولاد صعودی شد و تاکنون به محدوده ۴۹۲ دلار به ازای هر تن رسیده است. متوسط قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به قرار نمودار زیر است:

شمش فولاد صادراتی ایران با قیمت ۴۹۲ دلار معامله شد

فولادسازان داخلی در دی‌ماه نیز موفق به فروش دو محموله شمش فولاد با قیمت ۴۹۰ دلار به ازای هر تن شدند. این دو محموله باید ماه فوریه به خریدار تحویل داده شود. اخبار غیررسمی نشان می‌داد فروشندگان پس از این دو معامله قیمت پیشنهادی خود را تا سطح ۵۰۵ دلار افزایش داده‌اند و دیگر حاضر به فروش شمش فولاد با قیمت ۴۹۰ دلار به ازای هر تن نیستند، زیرا قیمت شمش فولاد دریای سیاه نیز به بالاتر از ۵۰۰ دلار رسیده است. پلتس هفته گذشته قیمت شمش فولاد دریای سیاه را ۵۱۷ دلار به ازای هر تن اعلام کرد. متال‌اکسپرت نیز مدعی شد فولادسازان روسی قیمت پیشنهادی شمش فولاد دریای سیاه را تا ۵۳۰ دلار به ازای هر تن افزایش داده‌اند. اگرچه شمش فولاد صادراتی ایران با قیمت فوب باید حدود ۵۰۰ دلار تعیین شود ولی هنوز تولیدکنندگان موفق به فروش شمش فولاد با قیمت هر تن بالاتر از ۵۰۰ دلار نشده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم روند صعودی قیمت شمش دریای سیاه و ثبت معامله با عددی بالاتر از ۵۳۰ دلار به ازای هر تن طی هفته‌های آینده باید منتظر ورود شمش فولاد صادراتی ایران به محدوده قیمتی ۵۰۰ دلار به ازای هر تن باشیم. گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد فعالان بازار نسبت به رشد قیمت شمش فولاد صادراتی ایران خوش‌بینی هستند و بر این باورند شمش فولاد صادراتی ایران در سال ۱۴۰۲ به بالاتر از ۵۰۰ دلار به ازای هر تن می‌رسد. با این حال ریسک‌ها و تنش‌های منطقه همچنان مانعی برای افزایش قیمت محصولات فولادی است.

  • منبع خبر : پایگاه خبری ایراسین