ضرورت تغییر نگاه به «روابط‌عمومی»، در نامه پنجاه و یکم امیرالمومنین علی‌علیه‌السلام در کتاب شریف نهج البلاغه آمده است که: «بدانید در اموری که می‌خواهم تصمیم‌گیری کنم باید شما را مشارکت بدهم و از شما نظر بخواهم.»

گویای خبر – با درس گرفتن از این سخن هدایت‌گر و نورانیِ امیرِ مومنان علی‌علیه‌السلام و در جایگاه عضوی از این خانواده بزرگ باید عرض کنم: افزون‌بر تغییر نگاه دستگاه‌ها به روابط عمومی، روابط عمومی‌ها نیز باید نوع نگاه خود به گستره فعالیت‌شان را تغییر دهند؛ روابط عمومی‌ها نباید فقط به مردم بگویند که دستگاه‌ها چه می‌کنند، بلکه باید خواسته‌ها و نیازهای مردم را نیز با دستگاه‌ها در میان بگذارند.
برای خدمت بی‌منت به مردم باید از روابط عمومی‌ها خواست در هر یک از دستگاه هایی که در آن کار می‌کنند محیط بیرونی را تفسیر و بازخورد کارکردِ دستگاهی که در آن هستند را بی‌کم و کاست به مدیران ارائه کنند؛ چرا که روابط عمومی‌ها دریچه‌های ارتباط دوسویه‌اند و بیش از روش تک‌گویی به ابزار گفتگو و هم سخنی نیاز دارند.

افزون‌بر این، روابط عمومی‌ها باید ارتباط و درک خود را نسبت به رسانه افزایش دهند و با ادبیاتی حرفه‌ای و تعاملی با رسانه‌ها سخن بگویند از حریم و حیثیت فرهنگی خبرنگاران دفاع کنند و در فضای شفاف میان سازمانِ خود و رسانه‌ها اعتمادسازی کنند و اطمینان مردم به خود را که از بالاترین سرمایه‌های آنهاست پاس دارند و قدر بدانند‌.

این روز را به همه تلاشگران روابط عمومی و ارتباطات تبریک می‌گویم.

  • نویسنده : دکتر محمدجعفر محمدزاده