مدیرعامل شرکت چیچست گفت: باید قوانین محکم و مجازات‌های بازدارنده وضع شود تا فرد فرصت‌طلب به خود اجازه ندهد اختراع دیگری را کپی کند و آن را به اسم خود به ثبت برساند و با زیر پا گذاشتن همه معیارهای اخلاقی حاصل یک عمر تلاش دیگری را به نفع خود مصادره کند.

به گزارش گویای خبر به نقل از خبر بازار| رها طالبی اردکانی: شرکت طراحی تولیدی چیچست بیش از ۱۵ سال است که در زمینه تاسیسات، ایمنی و آتش نشانی و موبایل، محصولات اختراعی و ابتکاری تولید می‌کند. اولین محصول این شرکت پایه تنظیمی رادیاتورهای پنلی و آلومینیومی شوفاژ است که با تولید روزانه ۳ هزار پایه اکنون به برند معتبری در این عرصه تبدیل شده و در اغلب خانه‌های ایرانی از این پایه‌ها برای نصب رادیاتور استفاده می‌شود.

حسین پورمیرزایی، مدیرعامل شرکت طراحی تولیدی چیچست، در گفت وگو با بازار مشترک با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در سوله‌ای به مساحت ۴۰۰ متر مربع که خودمان احداث کردیم محصولات شرکت طراحی تولیدی چیچست، تولید می‌شود و با توجه به فصل کاری حدود ۵ الی ۱۰ نفر به طور مستقیم در این شرکت مشغول کارند.

پورمیرزایی که برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت این وسیله کاربردی در نصب رادیاتورهای شوفاز شده است در باره پیشینه طراحی و تولید این وسیله گفت: تا پیش از طراحی و تولید این پایه‌ها، نصب و تراز رادیاتورها کار بسیار سختی بود و از آنجا که کار اصلی من قبل از تحصیل در دانشگاه، تأسیسات بود متوجه شدم که نصب رادیاتورها برای نصاب‌ها بسیار دشوار است. در نتیجه تصمیم گرفتم محصولی طراحی کنم که با استفاده از آن، نصب و تراز رادیاتورها آسان شود.

او افزود: درسی که از کائنات خداوند گرفتم و درحال حاضر الگوی زندگی من است این است که وقتی هدف خدمت به مردم باشد توفیق الهی نصیب انسان می‌شود. به همین رویکرد پایه‌ای را طراحی کردم که وزن رادیاتور را تحمل می‌کند و نصاب می‌تواند با استفاده از آن، ضمن بالانس رادیاتور، اتصالات رادیاتور را براحتی نصب کند.

پورمیرزایی در ادامه گفت: شکر خدا اولین محصول ما با بهترین کیفیت و قابلیت بالا ارائه شد و جالب این است که این محصول را من با نیت هدیه‌ به کل نصاب‌های کشور طراحی و تولید کردم تا آن را در کنار محصول دیگری به نام بست تنظیمی که مخصوص نصب رادیاتور به دیوارهای سفالی بود به نصاب‌ها هدیه بدهم.

عرضه این محصول بعد از یک هفته با استقبال قابل توجهی روبرو شد. من بر این باورم کائنات نیت آدمی را می‌بینند و کمک می‌کنند بر همین اساس، استقبال از این محصول، اتفاق بزرگتری را برای من رقم زد و آن این که حدود ۲۰ سال است این محصول را ما تولید می‌کنیم و هدیه‌ای که من فقط برای نصاب‌ها در نظر گرفته بودم، در حال حاضر، همه مردم از آن استفاده می‌کنند. این محصول با بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد و رضایت مردم را در پی داشته است. این باعث غرور و افتخار ماست و ناشی از لطف و عنایت خداوند است.

۲۰ سال است که مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم

این کارآفرین و مخترع آذربایجان غربی از موانع موجود برای دریافت تسهیلات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولید نام برد و افزود : متاسفانه تا به امروز مواد اولیه خود را از بازار آزاد تهیه کردیم و با آن‌که مخترع و عضو انجمن مخترعین کشور هستم و محصولات ما بسیار کاربردی است اما هنوز موفق نشده‌ایم که از سهمیه دولتی برای تهیه مواد اولیه استفاده کنیم. با وجود این، امیدواریم که اقدامات ما به سرانجام و نتیجه خوبی برسد و امکان استفاده از سهمیه دولتی فراهم بشود.

پورمیرزایی گفت: مواد اولیه‌ مورد نیاز را از قرار هر کیلو ۷۲ هزار تومان می‌خریم که البته در مقایسه با قیمت‌های جهانی به صرفه است اما از آنجا که ما محصولات‌مان را در داخل کشور عرضه می‌کنیم سود چندانی ندارد. اما اگر بستر صادرات فراهم شود به طوری که ما بتوانیم محصولات‌مان را در دیگر کشورها عرضه کنیم فروش محصولات سودآور خواهد بود.

نگرانی از کپی کردن محصولات تولیدی

مدیرعامل شرکت طراحی تولیدی چیچست، به برخی مشکلات موجود در بازار داخلی اشاره کرد و گفت: در بازار داخلی نگرانی‌هایی وجود دارد از جمله اینکه افراد بسادگی از محصولات تولیدی کپی‌برداری می‌کنند.

از طرفی رقابت بازار اجازه افزایش قیمت آن‌چنانی را به ما نمی‌دهد و این‌ها باعث می‌شود که با سود حداقل بسازیم و این در خور یک محصول اختراعی نیست. به طور مثال، محصولی که ما ارائه می‌دهیم پایه‌های رادیاتور شوفاژ است که وزنی حدود ۵۰۰ کیلو را تحمل می‌کند. وقتی محصولی با این کیفیت وقتی ارائه می‌شود منصفانه نیست که با حداقل قیمت آن را عرضه کنیم اما در شرایط فعلی چاره‌ای نداریم.

وی در ادامه اظهار داشت: شرکت طراحی و تولیدی چیچست جزو شرکت‌های مبتکر محسوب می‌شود و از قابلیت‌های فراوانی برای پیشرفت برخوردار است. اما این پیشرفت زمانی قابل دستیابی است که دولت و سازمان‌ها و نهادهای ذیربط از ما حمایت کنند و ملزومات مورد نیاز به راحتی در دسترس ما قرار بگیرد. در چنین شرایطی می‌توانیم محصولاتی تولید کنیم که در کشور وجود ندارد و مورد نیاز مردم است.

 تولید محصولاتی برای افزایش ضریب ایمنی

پور‌میرزایی در ادامه به نکته در خور تاملی اشاره کردو گفت: متاسفانه اکثر کارها را خودم انجام می‌دهم که از یک نظر خوب است چون همه کارها قائم به من است ولی از این نظر که به تنهایی باید کارها را انجام بدهد بسیار مشکل است و دشواری‌های خاص خود را دارد. بنده حدود ۲۰ سال بازرس ایمنی و کارشناس HSE (سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست) پتروشیمی تبریز بوده ام و شغل پدری‌ام که آن‌ را مدیون برادر بزرگترم هستم باعث شد که من در دو زمینه کاری دست به ابداع بزنم.

۲۰ سال نیازهای HSE صنایع بزرگ را بررسی کردم و محصولاتی را ابداع کردم که می‌توان گفت ۹۰ درصد جلوی حوادث جانی و انسانی را می‌گیرند. در دل همه‌ این محصولات علاقه، لذت و عشقی است که روز به روز مرا بیشتر ترغیب می‌کند که کارم را پیش ببرم و با وجود همه سختی‌ها، اکثر مراحل طراحی، ساخت و حتی بازاریابی و فروش توسط خودم انجام می‌شود.

 تسهیلات بانکی نمی‌دهند

مدیرعامل شرکت طراحی تولیدی چیچست درباره استفاده از تسهیلات دولتی گفت: به جز زمین شرکت که جزو زمین شهرک‌های صنعتی است از تسهیلات دولتی استفاده نکرده‌ایم، در حالی که، کارگاه‌ها و صنایع کوچک در بحث اشتغال‌زایی و رفع نیازهای کوچک جامعه بسیار بیشتر از صنایع بزرگ موثرند و بالطبع از صنایع بزرگ نیازمندترند.

برای نمونه، چنان‌چه ما بتوانیم از تسهیلات دولتی استفاده کنیم سوله‌ای را که در دست ساخت داریم وحدوداً ۱۰۰۰ متر فضا دارد سریع‌تر احداث می‌کنیم و درنتیجه زمینه استفاده از دستگاه‌های بیشتر و به کارگیری پرسنل‌ بیشتر فراهم می‌شود.

میرزایی درباره موانعی که برای دریافت تسهیلات بانکی با آن مواجه شده است، گفت: چند سال نقدینگی‌ام را در بانک تجارت حفظ کردم اما حتی میانگین کارکرد را به من ندادند.

البته وعده وعیدهایی در رابطه با بازدید معاون و رئیس بانک برای بازدید از کارگاه تولیدی دادند اما هنوز هیچ مسوولی برای بازدید از شرکت ما نیامده است. بعد از پی‌گیری‌های فراوان پرسیدند چه میزان تسهیلات احتیاج دارید؟ در پاسخ به آنها گفتم برای ساخت و راه‌اندازی سوله جدید حدود ۲ میلیارد تومان تسهیلات احتیاج دارم.

اما مسوولان بانک گفتند فقط ۲۰۰ میلیون تومان به شما تعلق می‌گیرد. بدیهی است که این مبلغ گره‌ای از کار ما باز نمی‌کرد. به همین دلیل گفتم این مبلغ هم پیش شما بماند شاید شما بیشتر آن احتیاج داشته باشید. این شیوه حمایت جز دلسردی تولید کننده ثمر دیگری ندارد.

او افزود: بخش تولید و صنعت حد و مرز ندارد مخصوصاً در دنیایی که هر روز در حال رقابت هستیم به راحتی می‌توانیم مرزها را از بین ببریم و با صادرات محصولات مان در بازارهای جهانی سهمی داشته باشیم. بنابراین، هرچقدر بیشتر مورد حمایت قرار بگیریم فضای بیشتری برای توسعه ایجاد می‌شود.

زمینه صادرات فراهم نیست

پورمیرزایی درباره صادرات محصولات شرکت چیچست گفت: بازار داخلی ما بسیار خوب است و به ندرت می‌توانیم پاسخگوی بازار داخلی باشیم اما دوست داریم که در زمینه صادرات نیز فعال باشیم. البته به صورت موردی محصولات‌مان را به کشور‌های عراق، آذربایجان، گرجستان و ترکیه صادر کرده‌ایم اما به طور جدی نتوانستیم صادرات را ادامه دهیم چون نیاز به حمایت داریم تا بتوانیم پاسخ‌گوی نیازهای بازار داخلی و خارجی باشیم.

مدیرعامل شرکت طراحی تولیدی چیچست بخشی از گفته‌های خود را به بیان مشکلاتی اختصاص داد که شنیدن آن برای مسوولان ضروری است.

پورمیرزایی گفت: زمانی که کسی دست به اختراع و تولید می‌زند در واقع تمام وقت خود را صرف آن محصول می‌کند چون تبدیل یک اندیشه به یک محصول، کار بسیار طاقت فرسایی است. زمانی که من با ریسک فراوان موفق به ابداع و تولید پایه رادیاتور شوفاژ شدم آن را به ثبت رساندم ولی یک جوان ۲۱ ساله، این محصول را که حاصل سال‌ها تلاش و تجربه من بود و بدون آنکه ذره‌ای برای ابداع آن تلاش کرده باشد با کپی کردن محصول، شروع به بهره‌برداری از حاصل زحمات من کرد.

پورمیرزایی گفت: آن‌چه بیش از هر چیز دیگری باعث آزردگی من شد این بود که حدود ۳ سال من درگیر اثبات این مسئله بودم و ۳ سال طول کشید تا توانستم حقانیت خود را ثابت کنم درحالی که پروسه‌ای که مربوط به محصولات اختراعی است نباید این همه زمان بر باشد به ویژه آنکه من این محصول را به نام خودم به ثبت رسانده بودم و شماره ثبت و شماره اختراع داشت. بدیهی است که این زمان بر بودن پروسه اثبات حقانیت، در روحیه من اثر بسیار نامطلوبی بر جای گذاشت.

ضرورت وضع قوانین بازدارنده برای جلوگیری از کپی کردن اختراعات

او گفت: وقتی محکومیت مشخص است چرا باید اجرای قانون سه سال طول بکشد و تازه بعد از سه سال محکومیت فرد متخلف صرفاً به پرداخت ۳ میلیون جزای نقدی ختم بشود درحالی که چنین تخلفاتی در کشورهای پیشرفته مجازات سنگینی از جمله حبس و زندان دارد.

پورمیرزایی با انتقاد از نبود اهرم‌های قانونی بازدارنده برای برخورد با متخلفانی که اختراعات دیگران را کپی‌برداری می‌کنند، تصریح کرد: محصول ابتکاری من محصول اندیشه من است و مالکیت آن هم صرفاً متعلق به من است و طبق قانون باید از حق مالکیت استفاده کنم؛ چرا که در مسیر اختراع و ثبت این محصول بسیار سختی کشیدم.

او درباره دشواری‌های اختراع پایه رادیاتور شوفاژ گفت: برای دستیابی به نتیجه، ۱۰۰ بار امتحان کردم و هر بار شکست خوردم تا صد و یکمین بار به جواب رسیدم. آن وقت یک فرد دیگری می‌آید این محصول را کپی می‌کند.

این درد بسیار بزرگی است. به نظر من قانون ثبت اختراع نیاز به یک بازنگری جدی دارد و قوه مقننه برای جلوگیری از این قانون‌گریزی، باید قوانین محکم و مجازات‌های بازدارنده وضع کند تا مجال سوء استفاده برای فرصت طلبان وجود نداشته باشد. وقتی قوانین بازدارنده وجود ندارد فرد فرصت‌طلب به خود اجازه می‌دهد اختراع دیگری را کپی کند و آن را به اسم خود به ثبت برساند و با زیر پا گذاشتن همه معیارهای اخلاقی حاصل یک عمر تلاش دیگری را به نفع خود مصادره کند.

تقدیر از همکاری اداره صنایع استان و اتحادیه

مدیرعامل شرکت طراحی تولیدی چیچست، گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری، سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شده است. در چنین سالی انتظار آن است که مسئولان به سراغ تولیدکنندگان بروند و در تعامل با آنها مشکلات تولید را برطرف کنند.

درست است که ادارات و نهادهای متعددی وجود دارند که باید از مشکلات تولیدکننده گره‌گشایی کنند اما من تولید کننده واقعاً فرصت ندارم برای رفع موانع به طور مداوم به این ادارات مراجعه کنم. البته از اداره صنایع استان بسیار راضی هستم که خیلی خوب استقبال و حمایت می‌کنند، از رئیس اتحادیه هم بسیار تشکر می‌کنم.

پور‌میرزایی افزود: ای کاش در بحث آنالیز و ارزیابی ریسک‌ها در صنایع بزرگی مثل پتروشیمی، ما کارشناسان با مراجعه به محیط، نقاط حادثه‌خیز را کشف می‌کردیم و راهکارهایی را برای جلوگیری از حوادث احتمالی ارائه می‌دادیم. در واقع ادارات باید به دنبال کارشناسانی مثل من باشند تا از تجربه و دانش من نوعی برای کاهش حوادث استفاده کنند. این که ما به ادارات مراجعه کنیم البته وظیفه ما است، اما من نمی‌توانم هم به تولید و ابتکار برسم هم به ادارات مراجعه کنم.

این ارتباط هنوز برقرار نشده است. در حالی که اگر کارشناسان به صورت ممیزی و سالانه به صنایع بزرگ سر بزنند این باعث می‌شود حتی بسیاری از افرادی که نمی‌دانند باید چه کار کنند آگاه شوند و این کارشناسان می‌توانند حامی و هدایتگر بسیار خوبی برای آنها باشند.

پیشینه و سوابق کاری

مدیرعامل شرکت طراحی تولیدی چیچست در ادامه به تشریح پیشینه کاری خود پرداخت و گفت: من در دو مورد خیلی شاکرم یکی این که در رشته مکانیک دانشگاه نفت تحصیل کردم اما ناظر کل (فرودگاه) مهرآباد تهران بودم و بعد تغییر مسیر دادم به پتروشیمی.

البته ابتدا برایم دشوار بود اما بعد که با این رشته اخت شدم و بحث ایمنی را یاد گرفتم گفتم خدایا شکرت که بقیه عمرم را در مسیری قرار دادی که بتوانم در راه‌ایمنی و حفاظت از مردم خدمت کنم و این سعادت بسیار بزرگی بود.

بحث آموزش‌های ایمنی پرسنل و مردم برای من بسیار جذاب بود به طوری که در سطح شهر هم سمینارهای رایگانی برای مردم برگزار کردم و بسیار عاشقانه این کار را انجام می‌دادم. موضوع دیگری که به خاطر آن شکر گزارم این است که در کنار پرسنلم زندگی می‌کنم و درد دل‌هایشان را می‌شنوم و خدارا شکر می‌کنم که در مسیری قرار گرفتم که بتوانم حداقل در کنار چند نفر باشم و تا جایی که می‌توانم به آنها کمک کنم.

جای خالی رسانه ملی در معرفی تولیدکنندگان

وی در پایان به اقدامات موثر رسانه‌ها در حمایت از تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: تاکنون چند بار در نمایشگاه‌های داخلی و نمایشگاه‌های ترکیه شرکت کرده‌ام. در نمایشگاه‌های ترکیه تلویزیون ملی از غرفه‌ها به صورت جداگانه گزارش‌هایی تهیه می‌کرد و در تلویزیون پخش می‌شد. چنین حمایت‌هایی بسیار اثرگذار است مخصوصاً برای تولید کننده ای نظیر ما که به دلیل ضعف بنیه مالی نمی‌تواند محصول خود را در تلویزیون تبلیغ کند.

در ارتباط با نمایشگاه تهران که حضور داشتیم بسیار راضی بودیم و نتیجه خوبی گرفتیم. اما نمایشگاه تبریز بسیار ناراحت کننده بود زیرا با آن‌که این نمایشگاه در کشور از نظر تاسیسات، مقام اول را دارد اما طراحی فضای سالن‌ها و مسیرهای دسترسی به نمایشگاه نامطلوب بود و این ناشی از ضعف و ناکارآمدی مسوولان برگزار کننده بود.

مردم هم از این نمایشگاه استقبال نکردند در صورتی که در دوره‌های قبل برای دریافت غرفه‌ها حتی غرفه‌های طبقات بالا باید از چندین ماه قبل رزرو می‌کردیم اما در این دوره، کل غرفه‌های طبقات بالا خالی بود. اگر برای رفع این معضلات چاره اندیشی نشود تداوم این روند به نمایشگاه و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه خسارات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

انتظار از مسوولان

پورمیرزایی در پایان بار دیگر بر حمایت مسوولان از تولیدکنندگان تاکید کرد و افزود: از مسوولین انتظار داریم که امکانات لازم را برای ما فراهم کنند تا بتوانیم بیشتر تلاش کنیم و خلاقانه کار کنیم. ما را حمایت کنند تا با توسعه فعالیت‌مان برای افراد بیشتری اشتغال ایجاد کنیم.

وی گفت: بسیاری از افراد هنوز موارد ایمنی را بلد نیستند؛ خود من حین انجام کار زخمی شدم و ۱۳ بخیه خوردم. برادرم در راه صنعت جانش را از دست داد.

صنعت و تولید در ذات خود بسیار بی‌رحم است و هیچ محدودیتی ندارد. باید در راه تولید از جان مایه گذاشت. در مقابل این سختی‌ها ما انتظار داریم که مسوولان از ما حمایت کنند تا با توکل بر خدا بتوانیم با به کارگیری پرسنل بیشتر به شکوفایی برسیم و در خدمت مردم عزیزمان باشیم.

  • منبع خبر : خبر بازار