تعیین رتبه انرژی بر اساس یکسری فاکتورها و الزامات در آزمایشگاه‌ها تعیین و مشخص می‌شوند، از همین رو کالاهایی که انرژی‌بر هستند به ویژه با توجه به محدودیت تامین انرژی و رقابت‌پذیری حتما بایستی این الزامات رعایت شود.

گویای خبر – از آن‌جاکه کاهش در میزان آلاینده‌ها به کاهش اثرات زیست‌محیطی مانند گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی کمک می‌کند. صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز برای حفظ منابع طبیعی بسیار مهم است و از نظر اقتصادی نیز به نفع خانواده‌ها و دولت هاست زیرا هزینه کمتری صرف تولید و یا خرید انرژی خواهد شد. لذا انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران به دلیل مسوولیتی که بر عهده خود می‌بیند در تلاش است تا با همراهی اعضای خود به این مهم دست پیدا کند.

به تازگی وزیر نیرو اعلام کرده است که واردات لوازم خانگی بی‌کیفیت و پُرمصرف به کشور در پی مصوبه هیات دولت، ممنوع و از ورود این‌گونه کالاها به شدت جلوگیری خواهد شد. حال این سوال در بین بسیاری از مردم مطرح شده که وضعیت کیفیت لوازم خانگی داخلی از لحاظ گرید آیا مطلوب است یا خیر؟

وضعیت کیفیت لوازم خانگی داخلی از لحاظ گرید انرژی، کالا به کالا متفاوت است. برای مثال در حال حاضر یخچال فریز در ایران با گرید انرژی‌های مختلف از جمله A+++، A+ و A… تولید می‌شود.

خوشبختانه وضعیت استاندارد در حوزه گرید انرژی در کشور ما مطلوب است و اغلب کالاهای تولیدی داخل ایران در اروپا و مناطق سردسیر گرید انرژی به مراتب بالاتری را کسب می‌نمایند.

تعیین رتبه انرژی بر اساس یکسری فاکتورها و الزامات در آزمایشگاه‌ها تعیین و مشخص می‌شوند، از همین رو کالاهایی که انرژی‌بر هستند به ویژه با توجه به محدودیت تامین انرژی و رقابت‌پذیری حتما بایستی این الزامات رعایت شود.

حتی اخیرا در تولید کولرآبی الکتروموتورهای معمولی حذف و  موتورهای BLDC  و موتورهای کم‌مصرف جایگزین آن شده است. در همین زمینه به تازگی اولین خط تولید انبوه موتور BLDC برای کولرهای آبی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار موتور در فاز اول و ۵۰۰ هزار موتور در فاز نهایی با افتتاح شد.

بنا بر اعلام کارشناسان، نسل موتورهای BLDC نسبت به موتور‌های القایی قدیمی ۳۰۰ وات کاهش توان خواهند داشت و با ساخت و جایگزینی سالانه ۵۰۰ هزار موتور جدید به جای موتورهای کولر قدیمی، زمینه صرفه‌جویی ۲۳۰ مگاواتی فراهم خواهد شد. البته برای تحقق این جایگزینی زمان‌بندی منطقی لازم است.

لازم به یادآوری است که شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی و انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران با سازمان ملی استاندارد، وزارت نیرو، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در وزارت نفت و … در تعامل و ارتباط هستند و این روند بسترسازی شده و در حال ادامه است.

همچنین با توجه به رشد زندگی شهرنشینی و بحث هوشمندسازی لوازم خانگی، موضوع گِرید انرژی و سازگاری با محیط‌‌‌زیست در حوزه صنعت لوازم خانگی مطرح است و این مسیر در ایران نیز باید دنبال شود؛ چرا که به مرور منابع طبیعی محدودتری در اختیار خواهیم داشت از همین رو باید به سمت و سوی تولیدات لوازم خانگی هوشمند به منظور استفاده از کمترین انرژی پیش برویم.

در واقع پیشرفت در این زمینه می‌تواند منجر به مدیریت مصرف انرژی و بالا بردن سطح کیفی تولیدات لوازم خانگی در ایران نیز بشود. در دنیا تولید لوازم خانگی با معیارهای «دوستدار محیط زیست»، «هوشمندسازی»، «کم‌مصرف»، «ساده‌سازی» و انجام می‌شود تا مصرف انرژی بهینه گردد. در ایران نیز باید این مقوله مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر سهم بازار لوازم خانگی حجیم برقی تولید داخل، نسبت به کالاهای خارجی ۸۰ درصد است و حدود ۲۰ درصد بازار داخل در اختیار برندهای خارجی است. اغلب محصولات لوازم خانگی خارجی در بازار ایران محدود به یکسری کالاها مانند قهوه‌ساز، مایکروویو، چندکاره‌ها و غیره است که اغلب این کالاها به دلیل تنوع گسترده در بازار ایران نیز مشاهده می‌شوند.

با وجود تولید انبوه و باکیفیت لوازم خانگی در کشور، کماکان بخشی از مردم به علت ذهنیت‌های قبلی، هنوز به سمت خرید کالاهای خارجی گرایش دارند، غافل از این که این کالاها عمدتا به صورت قاچاق به کشور وارد شده و از کیفیت کالای اصلی برخوردار نیست. البته ثبت شناسه کالا و کد رهگیری به جلوگیری از قاچاق کمک کرده است، کالاهای قاچاق به خاطر نداشتن ٣٠ درصد هزینه‌های عوارض و مالیات، ارزان تر عرضه می‌شوند ضمن این که باید تولیدکنندگان داخلی با ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش و قیمت مناسب سهم خود را در بازار حفظ نمایند.

ایجاد موانع فنی و جلوگیری از واردات کالاهای بی‌کیفیت و پرمصرف اقدام درستی است، در خصوص وضعیت لوازم خانگی داخلی باید عنوان کرد که تمام تولیدات در بخش صنایع لوازم خانگی از استانداردهای ملی که رعایت آن‌ها اجباری است، پیروی می‌کند.

حال هر چه سطح کیفیت استاندارد ملی بالاتر برود قطعا این موضوع به نفع مصرف‌کننده، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی زیست محیطی و … خواهد شد.

در حال حاضر در دنیا توجه ویژه به مساله بازیافت شده است؛ از همین رو تولیدات لوازم خانگی به سمت و سوی این رفته که آسیب زیست‌محیطی کمتری داشته باشند.

  • نویسنده : مهندس عباس هاشمی؛ دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی