رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص لزوم گنجاندن موضوع میراث فرهنگی به محتوای درسی دانشآموزان گفت: بهترین و تأثیرگذارترین راه برای آگاهیبخشی کودکان و نوجوانان درباره موضوعات میراثفرهنگی وارد کردن این حوزه به محتوای درسی با همکاری وزارت آموزش و پرورش است که مورد تأکید مقام عالی وزارت نیز قرار دارد.
به گزارش گویای خبر به نقل از میراث آریا، نشست تخصصی کودک و میراث فرهنگی به همت دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه با مشارکت ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد.
گسترش فعالیت موزهها و پایگاههای ملی و جهانی میراث فرهنگی در بخش کودک، آموزش میراث فرهنگی به معلمان و مربیان، ترویج قصهگویی با موضوع میراث فرهنگی، افزودن موضوع میراث فرهنگی به محتوای درسی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و… در نشست تخصصی کودک و میراث فرهنگی مورد تأکید کارشناسان و فعالان این حوزه قرار گرفت.
مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز با مهم برشمردن امر آموزش و آگاهی بخشی در حوزه میراث فرهنگی از دوران کودکی، بر ترویج قصهگویی و مرتبط کردن این مقوله با میراث فرهنگی تأکید کرد.
او گفت: آموزش باید در گام نخست از معلمان و مربیان آغاز و سپس با کودکان ادامه یابد.
امیری با اشاره به وارد کردن موضوع میراث فرهنگی به محتوای درسی تصریح کرد: در صورت انجام فعالیتهای گسترده در حوزه کودک و نوجوان، باز هم به تمام کودکان ایران دسترسی نداریم یا آنها امکان حضور در این برنامهها و مکانهای تاریخی را ندارند، پس بهترین راه برای نقش آفرینی بیشتر، وارد کردن موضوع میراث فرهنگی به محتوای درسی با همکاری وزارت آموزش و پرورش است که مورد تأکید مقام عالی وزارت نیز قرار دارد.
علیرضا تابش مشاور معاون میراث فرهنگی و دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در ادامه این نشست با ابراز خرسندی از فعالیتهای گسترده و ارتباطات بهجا، اصولی و صحیح دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه کودک و میراث، بر توجه بیشتر به مقوله معرفی و آموزش در حوزه میراث فرهنگی تاکید کرد.
او با تأکید بر گسترش فعالیت موزهها و پایگاههای ملی و جهانی میراث فرهنگی در بخش کودک تصریح کرد: طبق دستورالعملی که در حال تدوین و ابلاغ به ستادها موزهها و پایگاهها است، این مراکز ملزم میشوند بصورت مجزا به مقوله کودک پرداخته و فعالیتهایی را در این خصوص تعریف و اجرا کنند.
لیلا کفاشزاده مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه با تشریح فعالیتهای این مرکز از سال ۱۳۸۹ با نگاه آموزشی به کودکان در حوزه میراث فرهنگی، به ارتباط گسترده این مرکز با نهادهای مرتبط با حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوعات میراثفرهنگی، ارتباط گسترده با نهادهای مرتبط نظیر آموزش و پرورش و شورای کتاب کودک، برپایی جلسات قصهگویی در موزهها، شرکت در نمایشگاهها و… نمونهای کوچک از اقدامات این مرکز برای شناساندن موضوع میراث فرهنگی به کودکان است.
او در ادامه به تشکیل کارگروه کودک و میراث فرهنگی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره و تصریح کرد: این کارگروه با مدیریت دفتر کودک و نوجوان و عضویت کارشناسان پژوهشکدههای پژوهشگاه میکوشد تا در حوزههای مرتبط با میراثفرهنگی نظیر باستانشناسی، مردمشناسی، حفاظت ومرمت، ابنیه و بافتهای فرهنگیتاریخی، زبانشناسی ،گردشگری و … با برنامهریزیهای هدفمند زمینه آموزش و آگاهی کودکان از میراث گذشتگان را فراهم آورد.
- منبع خبر : میراث آریا
Friday, 3 May , 2024