نشست نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون» در محل سرای علمی – فرهنگی دانشگاهی سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران واقع در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.
به گزارش گویای خبر به نقل از ستاد خبری سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون» با حضور دکتر مهدی منتظر قائم مولف و عضو هیأت علمی دانشگاهی تهران و دکتر عبدالله بیچرانلو منتقد و عضو هیأت علمی دانشگاهی تهران برگزار شد.
کتاب «درآمدی بر مطالعات تلویزیونی» به معرفی جامع رشته دانشگاهی مطالعات تلویزیونی میپردازد و به دنبال سوالاتی همچون تلویزیون چیست و از چه جایگاهی در زندگی افراد، گروهها و جوامع معاصر دارد و با استفاده از کدام مفاهیم نظری میتوانیم آن را بشناسیم و مطالعه کنیم و چرا باید برای شناخت و مطالعه آن تلاش و وقت صرف کنیم، است.
همچنین در این کتاب آمده که تلویزیون در نگاه مطالعات، اغلب انتقادی دانشگاهی و ماهیتی چندبعدی دارد (به ویژه ابعادفناورانه، سازمانی، محتوایی و تعامل با مخاطب) و نیز ماهیتی چندمنظری (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و ….) دارد. و هدف اساسی این کتاب کمک به آموزش و یادگیری مبانی مباحث مفهومی و نظری مطالعات تلویزیونی، بویژه برای دانشجویان رشتههای علوم ارتباطات و مطالعات فرهنگی است.
دکترمهدی منتظر قائم مولف کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون» و عضو هیأت علمی دانشگاهی تهران در این نشست گفت: مطالعات تلویزیونی یکی از شاخههای مطالعات رسانهای و ارتباطی است که در کنار مطبوعات مجازی پخش یا شاخههای مختلف معرفی شده است.
وی افزود: مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… برای مطالعه متمرکز بر یک رسانه شامل شاخه فردی، میان رشتهای و چند رشتهای است. و برای این که ما بتوانیم یک رسانه را با گسترش عمر آن، مورد مطالعه هر چه بهتری قرار دهیم، نیاز به پیدایش ادبیات متنوع است.
این مولف با بیان این که در حوزه ارتباطات رسانهای از سه شاخه مطالعات سازمانی، محتوایی و مخاطب است، اظهار کرد: یکی از کاربردهای مطالعات تلویزیونی این است که ما را نقد، داوری، مدیریت و به بهبود مجموعه اقدامات کمک میکند و از طرفی دیگر میتواند افزایش سواد رسانهای مخاطبان را به دنبال داشته باشد.
منتظرقائم در ادامه تلویزیون را به عنوان رسانه اصلی تلقی عنوان کرد و گفت: مسیر علوم ارتباطی در ایران بها دادن به مطالعات رسانههای خاص است و مهمترین ابزار معرفتی در ۴۰ سال گذشته، تلویزیون بوده و برای این که رسانه را بتوانیم با نقشهای متفاوت بکاربریم، نیاز به دانشی داریم که نتیجه آن مطالعات تلویزیونی است.
وی مسیر علوم ارتباطی را در آینده، بهادادن به مطالعات رسانه اعلام کرد.
این مولف ادامه داد: تا زمانی که مطالعات مطبوعاتی نداشته باشیم صرفا از منظر ژورنالیست، سیاسی و فردی، شاهد هیچ تغییری در مدیریت مطبوعات نخواهیم بود. فیلم سریال فقط مقولهای نیست که فیلم ساز بتواند انجام دهد.
وی در موردکتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون»، تصریح کرد: این کتاب عمومی نیست و بلکه به عنوان کتاب درسی بوده که برای انتشارات سمت تدوین شده و موردنیاز دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد ارتباطات و سایر رشتههای ارتباطی است.
قلم کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون» ایرانی است
در ادامه این نشست دکتر عبدالله بیچرانلو منتقد و عضو هیأت علمی دانشگاهی تهران گفت: تلویزیون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان مهمترین رسانه در کشور قرار گرفت که یکی از دلایل آن افزایش مخاطب در جهان بود و برای جمهوری اسلامی از جذابیتهای زیادی برخورداربود. اما به تناسب و موازات آن، اتفاقی که در فضای دانشگاهی، علمی و پژوهشی میافتاد، نبوده و به تلویزیون به طور تخصصی توجه و مدیریت نمیشد.
وی در مورد ساختار کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون»، این کتاب را پاسخگوی چند سوال شامل تلویزیون چیست و چه کارکردهای دارد، اعلام کرد و افزود: تلویزیون با استفاده از سازمانهای مرتبط با محتوا و مشتریان شکل میگیرد.
این منتقد کتاب ادامه داد: تلویزیون به عنوان یک صنعت و رسانه تلقی میشود و مجموعهای از کنشگران در قالب سازمانهای مرتبط با محتوا و مخاطبان است و رویکرد تحلیل محتوا را در مورد تلویزیون میتوان از مهمترین رویکرد این رسانه برشمرد.
بیچرانلو با اشاره به این که بالای ۹۰ درصد از تحقیقات در کشور از طریق تلویزیون در قالب متن است، تصریح کرد: ما مشکلی که داشتیم این است که هر کدام از محققان که سراغ تلویزیون میروند بر یک بعد از ماجرا را تمرکز داشتند و جذابیت و کارکردهای کتاب چندجانبه دیدن است.
وی در مورد قلم کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون»، اظهار کرد: این کتاب از قلم متواضعانهای برخوردار است و کاملا قلم ایرانی است. چرا که بسیاری از متونی که در کشور برخورداریم، مونتاژ است و براحتی میتوان شاهد رد ترجمه و تلفیقهای مونتاژی را هستیم.
این منتقد افزود: کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون»، علیرغم این که از متون دست اول را طی کرده اما با ادبیات ایرانی تلفیق شده است.
سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.
- منبع خبر : سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
Monday, 6 May , 2024