به مناسبت ولادت با سعادت حضرت محمد(ص) نمایشگاهی با عنوان «عشق محمد» روز گذشته با حضور دکتر سید حسین علوی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و اساتید برجسته خوشنویسی و مجموعه داران خصوصی در موزه خط و کتابت میرعماد افتتاح شد.

 

به گزارش گویای خبر‌، دکتر الهام نصرت نظامی، مدیر موزه میرعماد در گفت و گو با خبرنگار گویای خبر گفت: این نمایشگاه برگرفته از شعر سعدی «سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی   عشق محمد بس است و آل محمد» و نمایش ٢٨ اثر فاخر و نفیس با مضمون پیامبر اکرم از دوره زندیه تا دوران معاصر در موزه خط و کتابت میرعماد برپا شده است.

وی افزود: این رویداد هنری و معنوی با همکاری و مشارکت مجموعه داران و اساتید صاحب نام در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد صورت گرفته است.

‏مدیر موزه میرعماد گفت: در این نمایشگاه یک اثر قطاعی به خط نستعلیق، ثلث و طغری از میرزا مهدی شریف شیرازی متعلق به خوشنویس شهیر استاد یدالله کابلی خوانساری؛ دو اثر نفیس یکی شامل شمایل حضرت رسول (ص) رقم صنیع الملک و تذهیب سید ابوالقاسم مذهب باشی و دیگری قطاعی به خط تعلیق «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول» از مجموعه آقای مهدی عتیقی مقدم به نمایش درآمده است. 

وی در ادامه افزود: ٩ اثر از مجموعه آقای مجید قیصری شامل شمایل های پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) از هنرمندانی چون حسین قوللر‏آقاسی، میرزا حسن زرین کلک، میرزا آقا امامی، شمایل نامه ای نفیس از دوره زندیه، دو تابلو صلوات بر محمد (ص) از میر حسین خوشنویس باشی و ملک محمد قزوینی و آثاری با نام پنج تن آل عبا در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.

 دکتر الهام نصرت نظامی در ادامه گفت: همچنین سه اثر از مجموعه خانم خدیجه حکیمی شامل تابلو نفیس معراج پیامبر به خط غبار اثر محمود و دو تابلو نقاشی پشت شیشه شمایل و نام اهل بیت، چهار اثر از اساتید صاحب نام و چهره های ماندگار معاصر از جمله استاد غلامحسین امیر خانی، استاد عباس اخوین، استاد محمد کاشانی و زنده یاد علی راهجیری از مجموعه آقای علیرضا کیا کاظمی و ٩ اثر از قطعات با ارزش محفوظ در مخزن موزه خط و کتابت میرعماد در این نمایشگاه به نمایش عموم گذاشته شده است.

گفتنی است، در مراسم افتتاح این نمایشگاه اساتید برجسته خوشنویسی از جمله استاد یدالله کابلی خوانساری، استاد محمد شهبازی، استاد فردین ولی زاده، استاد سپهری، استاد علی بختیاری، استاد مجتبی سبزه و استاد صفری حضور داشتند. 

همچنین در این مراسم موسیقی زنده مقامی توسط آقای کریمی از خراسان اجرا شد.

علاقه‌مندان می‌توانند از امروز ۱۱ مهرماه به مدت یک ماه در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد از این نمایشگاه بازدید کنند.

  • نویسنده : مریم زارع پستکی زاد