مدیر HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر نقش موثر مبحث خوردگی فلزات در سلامت تجهیزات نفت و گاز گفت: نگاه صنعت نفت باید به سمت نگهداری از تجهیزات نفت و گاز معطوف باشد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، عباس بزمی، در همایش «رویداد گام معکوس خوردگی فلزات و حفاظت فنی در راستای افزایش تولید پایدار نفت» که صبح امروز (سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی کوشک برگزار شد، با اعلام این که مساله خوردگی و نشتی تجهیزات از معضلات بزرگ صنعت نفت است، گفت: نگاه به صنعت نفت نمی‌تواند تنها تولید محور باشد؛ بلکه با توجه به اهمیت نگهداری از تجهیزات نفتی در کاهش مخاطرات انسانی یا بحث‌های زیست‌محیطی، این مقوله از اهمیت دوصد چندانی برخوردار خواهد بود.

وی از فرسودگی تاسیسات و خوردگی و نشتی تجهیزات و خطوط لوله به عنوان عوامل مخاطره‌آمیز انسانی و زیست‌محیطی یاد کرد و افزود: میزان خوردگی خطوط لوله پساب‌های نمک‌زدایی در مناطق نفت‌خیز جنوب طی یک سال گذشته بالغ بر ۷۸۳ مورد بوده است که گویای ضرورت توجه به مقوله نوسازی تجهیزات و رفع حداکثری خوردگی فلزات است.

بزمی با اعلام این که باید نگاه ویژه‌ای به مقوله خوردگی فلزات به عنوان یکی از عوامل هزینه بر در صنعت نفت داشته باشیم، یادآور شد: به عنوان نمونه تنها در حوزه پاک‌سازی خاک از آلودگی‌های نفتی، برای هر مترمکعب باید هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان بپردازیم که این رقم با توجه به جرایم زیست‌محیطی دیگر در سطح داخلی و بین‌المللی رقم قابل‌توجهی می‌شود.

وی با تاکید بر این که خوردگی فلزات امری اجتناب‌ناپذیر است، گفت: باید ضمن الزام به اجرای برنامه‌های زمان‌بندی شده تعمیراتی، بخشی از هزینه‌های تولید نفت و گاز را به این مبحث اختصاص داد.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران