محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید و تجاری‌سازی کامپوزیت دندانی حاوی نانوذرات شدند که به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان به ویژه در کودکان استفاده می‌شود.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمد موذن، رییس هیات‌مدیره شرکت پیشگامان سلامت اکسیر با اشاره به این که پوشاندن و صاف کردن شیارهای موجود در حفره‌های دندانی یکی از راه‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان است، اظهار داشت: «نسل اول ترکیبات مورد استفاده در شیاربندی، مواد رزینی بودند و در جدیدترین فرمولاسیون این مواد از نانوذرات استفاده می‌شود و محصول شرکت پیشگامان سلامت اکسیر نیز کامپوزیت دندانی است که در آن از نانوذرات استفاده شده است. این کامپوزیت هم شیار دندان را پر می‌کند و به دلیل بهره‌مندی از نانوذرات با رهایش فسفات و کلسیم به استحکام بهتر دندان نیز کمک شایانی می‌کند.»

به گفته وی، شیارهای دندان به ویژه در کودکان یکی از فضاهای آسیب‌پذیر و مستعد پوسیدگی است که با شیاربندی می‌توان مانع پوسیدگی شد. البته در بزرگسالان نیز این شیارها وجود دارد، اما عمق شیارها در کودکان بیشتر است. مواد رزینی تنها سطح شیار را می‌پوشاند ولی این کامپوزیت‌ها به عمق شیار نیز نفوذ کرده و آن را پر می‌کنند. در صورت عدم پرکردن این شیارها احتمال گیرکردن غذا در این شیارها و پوسیدگی دندان وجود دارد.

موذن خاطرنشان کرد: «در حال حاضر خط تولید این کامپوزیت دندانی راه‌اندازی شده و تقریبا ۱۰ هزار سرنگ در سال تولید داریم که این محصول به بازار داخل کشور عرضه می‌شود. درمانگاه‌های سازمان تامین اجتماعی و مراکز درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله مشتریان این محصول دانش‌بنیان ایرانی هستند. این محصول تازه وارد بازار شده و انتظار می‌رود که روند رو به رشدی در فروش داشته باشیم. با توجه به پتانسیل بازار داخل کشور و بازارهای صادراتی، فرصت‌های زیادی برای این محصول در بازار داخل و خارج از کشور وجود دارد و کامپوزیت دندانی شرکت پیشگامان سلامت اکسیر یک سوم نمونه‌های خارجی قیمت دارد در حالی که از نظر کیفیت با این محصولات خارجی قابل رقابت است. ما تاییدیه‌های لازم را دریافت کرده و پروانه تولید محصول را گرفته‌ایم.»

وی درباره برنامه‌ها حمایتی ستاد نانو گفت: «سال ۱۴۰۰ در برنامه نانومچ حضور داشتیم که کمک‌های زیادی از سوی متولیان این رویداد دریافت کردیم، بخشی از این حمایت‌ها به صورت آموزش بود به طوری که ما توانستیم بعد از این رویداد مسیر تجاری‌سازی محصول‌مان را پیدا کنیم، از جمله حمایت‌هایی که صورت گرفت، کمک به راه‌اندازی خط تولید نیمه‌صنعتی با هدف حمایت از صنعتی‌سازی محصولات نانو و همچنین معرفی گروه‌های مختلف سرمایه‌گذار بود و هنوز هم این حمایت‌ها از شرکت پیشگامان سلامت اکسیر از طریق مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) ادامه دارد.»

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری