کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی از خردادماه سال آینده، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: از خردادماه سال آینده زمان صدور پروانه ساختمانی را به دو ماه کاهش خواهیم داد.

به گزارش گویای خبر به نقل از ایسنا، صارمی در نخستین همایش الزامات راهکارهای تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران که در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: حسب دستور شهردار تهران در مورد رونق تولید مسکن و ساخت‌وساز در تهران و پیگیری‌های هفتگی این موضوع توسط شخص شهردار گام‌هایی در این حوزه برداشته شده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۲ با انبوه‌سازان کشور مکرر جلساتی برگزار شد که پیامدهای خوبی در بر داشت و کمک‌های خوبی به شهرداری‌های کشور شد. تحولات علمی در کشور ما براساس شاخص‌های بین‌المللی ۱۶ برابر متوسط رشد دنیاست که نشان می‌دهد از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار هستیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: انتقادات زیادی به نظام برنامه ریزی در کشور وجود دارد به شکلی که تاکنون چهار برنامه طرح جامع مسکن تدوین شده اما جای این پرسش باقی‌ است که چرا هیچ یک از آنها تاکنون محقق نشده‌اند. چرا مبتنی بر آزمون و خطا عمل می‌کنیم و نمی‌توانیم از یک الگوی موفق در حوزه مسکن پیروی کنیم.

صارمی با اشاره به این‌که در حال حاضر یک هزار و ۲۴۵ شهر در کشور وجود دارد که شهردار دارند و از این میان ۹ کلانشهر در کشور وجود دارد که ۹ میلیون نفر از جمعیت ثابت آن در تهران قرار گرفته است، افزود: نگاه به موضوعات شهر تهران متفاوت از کل کشور است و آمارهایمان نیازمند بازنگری دقیق است. در تهران به حوزه مسکن نگاه موضعی وجود دارد که یکی از انتقاداتی است که در این حوزه مطرح می‌شود.

به گفته معاون شهردار تهران، برخی انتقاد دارند که ظرفیت جمعیت‌پذیری تهران کم است. نگاه موضعی که در تهران با انتقادات فراوانی همراه است اما باید به این نکته توجه کنیم که ما مسئول آمایش سرزمین نیستیم و ناچار هستیم سطحی از رفاه و کیفیت زندگی را برای جمعیت موجود فراهم کنیم. قطعا در این میان شهرداری نمی‌تواند مسئول مسکن، بهداشت مردم نباشند و باید در این مسیر به عنوان تسهیل‌گر نقش‌آفرینی کنیم.

وی ادامه داد: انبوه‌سازان و شهرداری شناخت کمی نسبت به یکدیگر دارند در چنین شرایطی با در نظر گرفتن سایر مسائل همچون عدم سوددهی حوزه ساخت‌وساز همگی شرایطی را فراهم می‌آورد که شهرداری و انبوه‌سازان در هدفی مشترک یعنی ارتقاء کیفی شاخص‌های زندگی در تهران حرکت کنند. در ابتدای آغاز دوره جدید مدیریت شهری زمان متوسط صدور پروانه ۳۱۳ روز بود در حالی که این زمان در کلانشهرها حدود ۲۰۰ روز بوده است. لذا اعلام می‌کنیم که ان‌شاءالله در خردادماه سال آینده ظرف مدت دو ماه برای صدور پروانه به مردم اقدام کنیم. البته در این میان باید مواردی همچون تحقق حکمروایی محلی برای کاهش این زمان مورد توجه قرار گیرد.

صارمی تاکید کرد: مسکن ۱۴ تا ۱۶ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهد، لذا اگر در این حوزه شاهد تحقق رونق باشیم ۱۴ تا ۱۶ درصد مشکل اشتغال کشور حل و فصل خواهد شد. در مسیر کاهش زمان صدور پروانه باید موضوعات مختلفی مورد توجه قرار گیرد. تاییدیه آتش‌نشانی در این مسیر متوسط بین ۳۰ تا ۴۵ روز زمان را به خود اختصاص می‌دهد که با همکاری معاونت خدمات شهری این زمان کاهش چشمگیری داشته است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: رشد جمعیت ما کم شده ولی رشد خانوارها زیاد است به شکلی که کشور تا ۱۰ سال آینده تقاضا برای مسکن را همچنان دارد. تقریبا در کشور نیازمند ۱۰ میلیون واحد مسکونی هستیم. در ایران سهم مسکن، سوخت و روشنایی ۵۰ درصد هزینه‌های یک خانوار را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: در تهران ظرف یکسال شاهد تغییر ۱۵ درصدی شاخص‌های مسکن بوده‌ایم به شکلی که زمان انتظار برای تهیه مسکن به ۶۶ سال رسیده است. شهرداری تهران براین اراده است که به سمت تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی حوزه مسکن حرکت کند. اراده داریم سال آینده سهم شهرداری از افق ساخت یک میلیون واحد مسکونی ریاست جمهوری ۱۸۰ هزار واحد مسکونی باشد که البته به لطف خداوند بیش از این نقش‌آفرینی کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا