محققان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا در مطالعه اخیرشان اظهار کردند، شواهدی را یافته‌اند که نشان می‌دهد کاهش فشار خون از زوال عقل جلوگیری می‌کند.

به گزارش گویای خبر به نقل از ایسنا، اگرچه پزشکی مدرن برخی از ارتباطات را پیدا کرده است، اما دانشمندان هنوز تمام قطعات پازل را در مورد شروع بیماری زوال عقل در اختیار ندارند. با این حال، یک مطالعه بین‌المللی جدید روی بیش از ۲۸ هزار نفر ممکن است به رفع برخی از این سردرگمی‌ها کمک کند. محققان می‌گویند که یافته‌های آنها قانع کننده‌ترین شواهد تا به امروز در این باره که کاهش فشار خون خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد، ارائه کرده است.

زوال عقل تقریبا ۵۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. به دلیل افزایش جمعیت سالمندان جهان، احتمالا تا سال ۲۰۵۰ نرخ مبتلایان به این بیماری سه برابر خواهد شد. علاوه بر این، هزینه مراقبت از این بیماری در ایالات متحده از ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار دلار برای هر نفر در سال متغیر است.

دکتر روث پیترز(Ruth Peters)، دانشیار دانشگاه نیو ساوت ولز سیدنی می‌گوید در حالی که چندین کارآزمایی وجود دارد که مزایای سلامتی کاهش فشار خون را بررسی کرده‌اند، بسیاری از آنها به بررسی این موضوع که فشارخون به پیامدهای زوال عقل مرتبط است، نپرداخته‌اند. حتی تعداد کمتری از آنها از طرح قابل اعتماد کنترل شده با دارونما استفاده کرده‌اند.

پیترز در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: بیشتر آزمایشات به دلیل تأثیر قابل توجه کاهش فشار خون بر رویدادهای قلبی عروقی که زودتر از علائم زوال عقل رخ می‌دهد، زودتر متوقف شده‌اند.

در این مطالعه برای بررسی دقیق این رابطه، پیترز و تیم تحقیقاتی او، پنج کارآزمایی تصادفی دوسوکور کنترل شده با دارونمایی را تجزیه و تحلیل کردند که در آن محققان از درمان‌های مختلف کاهش فشار خون استفاده می‌کردند و بیماران را تا زمان بروز زوال عقل بررسی می‌کردند. این مطالعه شامل ۲۸۰۰۸ فرد از ۲۰ کشور جهان بود که به طور متوسط ​​۶۹ سال سن داشتند و سابقه فشار خون بالا داشتند. محققان چهار سال بررسی‌های بهداشتی را انجام دادند.

دکتر پیترز گفت: ما دریافتیم که تأثیر قابل توجهی از درمان در کاهش احتمال زوال عقل مرتبط با کاهش مداوم فشار خون در این جمعیت مسن وجود دارد. نتایج ما حاکی از یک رابطه خطی گسترده بین کاهش فشار خون و کاهش خطر زوال عقل است، صرف نظر از این که چه نوع درمانی استفاده شده است.

محققان این مطالعه امیدوار هستند که نتایج آنها باعث بهبود طراحی بهداشت عمومی شود که از کند کردن پیشرفت زوال عقل و بهبود کارایی درمان از طریق رویکردهای حمایت قلبی عروقی پشتیبانی می‌کند.

دکتر پیترز گفت: مطالعه ما قوی‌ترین شواهد موجود را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد درمان کاهش فشار خون در چندین سال خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد و ما هیچ مدرکی دال بر آسیب مشاهده نکردیم.

یافته‌های این مطالعه در مجله European Heart Journal منتشر شده است.

 

  • منبع خبر : ایسنا