رئیس کل بانک مرکزی در همایش اقتصاد ایران با اشاره به روند نزولی نرخ رشد پایه پولی و رشد نقدینگی گفت: نرخ رشد نقدینگی در آبان به ۲۶.۲ درصد و نرخ رشد پایه پولی هم به ۳۸.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر محمدرضا فرزین که در همایش اقتصاد ایران با عنوان اصلاح ساختارها، رفع ناترازی و نقش‌آفرینی در عرصه بین‌الملل سخنرانی می‌کرد به تشریح تحولات پولی در سال ۱۴۰۲ و سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه، بحث ناترازی در نظام بانکی و دلایل آن و بحث کسری تراز تجاری پرداخت.

رئیس کل بانک مرکزی در تشریح تحولات پولی گفت: در سال گذشته ما با یک جهش بیش از حدی در نرخ ارز مواجه شدیم و بانک مرکزی اگر چه از ابتدای سال سیاست کاهش رشد نقدینگی را داشت و ابتدای سال گذشته نرخ رشد نقدینگی حدود  ۴۰ درصد بود ولی با تلاش و برنامه‌ریزی بانک مرکزی  به ۳۰ درصد کاهش یافت و در پایان سال هم به ۳۱.۳ درصد رسید ولی چون نرخ ارز افزایش بیش از اندازه‌ای داشت منجر به افزایش رشد نقدینگی شد.

وی افزود: از طرفی اقتصاد جهانی در سال جدید میلادی دچار رکود شد و به تبع آن قیمت حامل‌های انرژی و به محصولات انرژی بر کاهش یابد و در نتیجه با کاهش درآمدهای نفتی در کشور مواجه باشیم. این شرایطی بود که در ان وارد سال ۱۴۰۲ شدیم و براساس شرایطی که در اقتصاد جهانی و اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌کردیم سیاست‌های پولی و بانکی را تنظیم کردیم.

دکتر فرزین گفت: در فرورین‌ماه نرخ رشد پایه پولی به ۴۵.۲ درصد و نرخ رشد نقدینگی به ۳۳.۱ درصد رسیده بود و بانک مرکزی با استفاده از ابزارهایی چون کنترل ترازنامه بانک‌ها، ‌نرخ سود قانونی، عملیات بازار باز و تقویت نظارت بر بانک‌ها برای کنترل نرخ رشد نقدینگی اقدام کرد. در ابتدای سال نیز هدف نرخ رشد نقدینگی را ۲۵ درصد اعلام و در همین راستا برنامه‌ریزی برای تحقق این هدف انجام شد.

وی یادآور شد: در مورد نرخ رشد نقدینگی که رسانه‌ها به آن می‌پردازند، موضوع ارتباط میان نرخ رشد نقدینگی و  نرخ رشد پایه پولی است. این دو شاخص در  بلند مدت با یکدیگر ارتباط دارند ولی در کوتاه مدت هیچ ارتباطی وجود ندارد اگرچه معتقدیم که باید تلاش کنیم دو نرخ رشد به سمت پایین حرکت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد: خوشبختانه در شهریورماه نرخ رشد نقدینگی به ۲۶.۹، در مهرماه به ۲۶.۴ و در آبان‌ماه به ۲۶.۲ رسید و تلاش خواهیم کرد در ماه‌های پایانی سال سرعت آن کاهش یابد تا آسیب به بخش واقعی اقتصاد نرسد. اما مسیر رسیدن به نرخ رشد نقدینگی  ۲۵ درصد را تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

دکتر فرزین در خصوص آثار این سیاست گفت: این سیاست علاوه بر این که منجر به کاهش تورم می‌شود خود منجر به جلوگیری از افزایش ناترازی بانک‌ها نیز می‌شود.

وی با اشاره به نرخ رشد پایه پولی که رسانه‌ها بسیار به آن می پردازند گفت: این نرخ در فروردین‌ماه به ۴۵ درصد رسیده بود  در ماه گذشته به ۳۹.۶ درصد و امروز برای اولین بار در ابان ماه ۳۸.۵ درصد اطمینان داشته باشید تا پایان سال نرخ رشد پایه پولی را به زیر ۳۰ درصد کاهش خواهیم داد به عبارتی ما نرخ رشد پایه پولی را به نرخ رشد نقدینگی نزدیک خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: ما چهار سال است که در حوزه پول از شاخص‌های بلند مدت فاصله گرفته‌ایم و این منجر به افزایش تورم، افزایش نرخ ارز و روند افزایشی در تمامی متغیرهای مالی شده است. تلاش می‌کنیم با سیاست‌هایی که امسال اتخاذ شده بتوانیم متغیرها را به سطح تعادلی بلند مدت خود نزدیک کنیم.

  • منبع خبر : روابط عمومی بانک مرکزی