کتاب فناوری‌های اسباب‌بازی کشور تدوین شد، در راستای توسعه فناوری‌های اسباب‌بازی کشور، ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با همکاری دبیرخانه شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب‌بازی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، اقدام به تهیه کتاب فناوری‌های اسباب‌بازی کشور کرده‌اند.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت اسباب‌بازی به عنوان یک حوزه فرهنگ‌ساز و مؤثر برای کودکان و نوجوانان در شمار کلان اولویت‌های مهم فرهنگی کشور نیز قرار دارد.

اهمیت دادن به صنعت اسباب بازی نه تنها سطح درآمد شاغلان این صنعت را بالا می‌برد بلکه می‌تواند مانع افزایش بیکاری در سطح کارگاه‌های خرد شود و در بروز خلاقیت‌های هنری و ترویج فرهنگ اقوام مختلف کشور نقش به‌سزایی داشته باشد.

 صنعت درآمدزا

صنعت اسباب‌بازی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی، امروزه درآمدی بیش از ۹۰ میلیارد دلار در جهان دارد که در ۱۰ سال اخیر روندی افزایشی را طی کرده است، این گردش مالی می‌تواند اهمیت صنعت اسباب‌بازی علاوه بر جنبه‌های فرهنگی و آموزشی در زمینههای اقتصادی و تجاری نیز نشان دهد.

صنعت اسباب بازی به عنوان یکی از صنایع فرهنگی درآمدزا با گردش مالی قابل توجه، بدل شده است، به گونه‌ای که شرکت‌های بزرگی در دنیا فعالیت خود را به این حوزه اختصاص داده‌اند. در ایران نیز صنعت اسباب بازی می‌تواند اشتغال و درآمد زیادی را در کشور به خود اختصاص دهد و به حفظ فرهنگ اسلامی و ایرانی، تقویت روحیه مهربانی، نوع دوستی و رفاقت، تبلیغ و معرفی قهرمانان ملی و شخصیت‌های اجتماعی، تقویت خلاقیت، یادگیری و اکتشاف و روحیه بازی کودکان بینجامد.

حرکت در مسیر پویایی و توسعه

توجه به این صنعت نه تنها به تفکر اقتصادی بلکه به تفکر راهبردی، جهت سرمایه گذاری بر روی آینده سازان کشور و حفظ آنان در برابر تهدیدات فرهنگ بیگانه کمک می‌کند. طبق آمار و ارقام منتشر شده، گردش مالی صنعت اسباب بازی سالانه ۳۰۰ میلیون دلار است که از این بازار بزرگ فقط بین ۳۰ تا ۳۵درصد مربوط به تولید داخل و بقیه بازار از محل واردات رسمی و یا غیررسمی تأمین می‌شود.

در همین راستا ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری شرکت‌های خلاق برای ساماندهی صنایع فرهنگی تدارکاتی دیده و اجرایی کرده تا با ایجاد هماهنگی در میان دستگاه‌های مختلف، به افزایش سهم تولید‌کنندگان ایرانی در این حوزه کمک کند.

 کتاب فناوری‌های اسباب‌بازی کشور

در راستای توسعه فناوری‌های اسباب‌بازی کشور، ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با همکاری دبیرخانه شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب‌بازی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، اقدام به تهیه کتاب فناوری‌های اسباب‌بازی کشور کرده‌اند.

این رویکرد به منظور توسعه فناوری‌های صنایع فرهنگی، با همکاری شورای نظارت بر اسباب‌بازی به عنوان اصلی ترین متولی اسباب‌بازی کشور، اقدام به شناسایی فناوری در حوزه راهبردی اسباب‌بازی کردند و بر این اساس، پس از مطالعه و شناسایی فناوری‌های موجود و ترسیم درخت فناوری، تهیه و تدوین کتاب فناوری‌های صنعت اسباب‌بازی کشور در دستور کار قرار گرفت.

در این کتاب، ضمن ارائه دسته‌بندی و معرفی فناوری‌های روز اسباب‌بازی، توانمندی‌های ایران در طراحی و تولید اسباب‌بازی در هریک از بخشهای فناورانه مورد اشاره قرار گرفته است. هدف از نشر کتاب فناوری‌های اسباب‌بازی، معرفی ظرفیت‌های موجود در صنعت اسباب‌بازی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در داخل و خارج از کشور است.

بازی با توجه به گردش مالی بسیار زیاد صنعت اسباب‌بازی در کشور، بخش تولید آن از ظرفیت فراوانی برخوردار است، صنعت نوپای اسباب‌بازی برای حرکت در مسیر پویایی نیازمند تدوین سیاست‌های زیر بنایی و تصویب قوانین حمایتی است.

  • منبع خبر :  پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری