با کمک دانش‌بنیان‌ها در سه سال گذشته ۱۵۰ طرح کلان ملی فناوری در حوزه‌های مختلف تجاری‌سازی شد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح‌های کلان ملی فناوری بخش مهمی از فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محسوب می‌شوند. این طرح‌ها از ویژگی‌های بارزی مانند اثربخشی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی بین‌المللی بخش خصوصی برای انجام طرح‌های راهبردی و اقتدار آفرین، تجاری‌سازی تحقیقات کاربردی با سطوح فناوری بالا و کارآفرینی فناورانه برخوردارند.

بر همین اساس، اجرای این طرح‌ها نیازمند مشارکت گسترده بازیگران مختلف است که به نیازهای اساسی و راهبردی کشور پاسخ می‌گوید. حمایت از این طرح‌ها، با توجه به آثار آن‌ها در تولید، خودکفایی و اشتغال‌زایی یکی از ابزارهای مهم در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، در سه سال گذشته ۱۵۰ طرح کلان ملی با کمک دانش‌بنیان‌ها انجام و تجاری‌سازی شده است، در این سه سال ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد فناورانه با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد و پرداخت شده است.

در حال حاضر طرح‌های کلان ملی فناوری در حوزه‌های سلامت، کشاورزی و صنایع غذایی، حمل‌ونقل پیشرفته، صنایع راهبردی، انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، مواد، تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته، دیجیتال و هوشمندسازی، دانش‌های بنیادی و فناوری‌های سبز انجام می‌شود که در هرکدام از حوزه‌ها چندین طرح کلان ملی فناوری با موفقیت انجام شده است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مهم‌ترین اولویت طرح‌های کلان ملی فناوری را محیط‌ زیست عنوان کرده و گفت: نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در توسعه فناور‌ی‌های سازگار با محیط‌ زیست، اثرگذاری خود را به اثبات رسانده است و خوشبختانه، بخش عمده‌ای از طرح‌های کلان ملی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در حوزه محیط زیست تعریف شده است.

 

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری