وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از آمادگی ۲۴۰ بیمارستان برای پذیرش و خدمت‌رسانی به گردشگران سلامت در سطح کشور خبر داد.

 گویای خبر – به گزارش وبدا، دکتر بهرام عین اللهی، در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، ضمن تشریح دستاوردهای ۲۲ ماهه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم، در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات وزارت بهداشت در حوزه توسعه گردشگری سلامت در کشور، با بیان این که در سال گذشته ۱۲۰۰ گردشگر سلامت، خدمات سلامت دریافت کردند، تصریح کرد: از سال‌های قبل مردم کشورهای مجاور برای دریافت خدمات سلامت به ایران سفر می‌کردند و به تدریج با آشنایی با علم پزشکی و سطح پیشرفت ایران در حوزه خدمات سلامت ، تعداد گردشگران سلامت افزایش یافت؛ چراکه به علم پزشکی ایران اعتماد کردند.

وی با بیان این که تاکنون ۲۴۰ بیمارستان مجوز IPD برای پذیرش گردشگران سلامت کسب کرده‌اند، افزود: یکی از طرح‌هایی که در حوزه گردشگری سلامت دنبال خواهیم کرد، رایزن سلامت است که بر اساس این طرح، به کشورهایی که میزان مراجعه گردشگر سلامت‌مان زیاد است، رایزن سلامت اعزام خواهیم کرد  تا این فرد، گردشگر سلامت را از مبدا تا مقصد راهنمایی کرده و  برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

دکتر عین اللهی در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص افزایش تولید دارو و تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: در کشور ما به اندازه علم و فناوری‌ای که در اختیار دانشمندان و مراکز تحقیقاتی ماست، تولید صورت نمی‌گیرد و ما ظرفیت‌های های بسیار بالاتری داریم. در حال حاضر ۶۰ درصد تولیدات در بخش خصوصی و ۴۰ درصد نیز در بخش شبه دولتی صورت می گیرد و درصدد ایجاد  و ارائه تسهیلاتی هستیم تا دانشمندان و دانشکده‌های داروسازی‌مان در حوزه تولید دارو بیش از پیش فعالیت کنند.

وی افزود: در دنیا دومین عرصه تجارت کالا بعداز نفت، داروست. تولید دارو بسیار سودآور است و هرچه کارخانه‌های داروسازی را افزایش دهیم نه تنها در داخل بی‌نیاز خواهیم شد، بلکه می‌توانیم صادرات را  افزایش دهیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اخیرا در نشست بین استانداران و ریاست جمهوری، به همه استان ها اعلام کردیم که آمادگی کمک به  راه‌اندازی کارخانه‌های داروسازی در نقاط مختلف کشور را داریم. به همه کارخانه‌های داروسازی کشور نیز اعلام کردیم چنان چه تولیدشان را افزایش دهند، اجازه صادارت به آن‌ها  داده می‌شود.

افزایش ذخایر راهبردی دارو 

وزیر بهداشت گفت: یکی از سیاست‌های اصلی ما در مورد دارو، ایجاد ذخایر استراتژیک است؛ برای این که دارو  همواره به میزان کافی تأمین شود، باید ذخایر راهبردی‌مان را افزایش دهیم.

دکتر عین اللهی گفت:  از راهکارهایمان در حوزه دارو، تولید داروهای پیشرفته و گران قیمت است؛ در این زمینه  حمایت‌های خوبی از دانش‌بنیان‌ها شده تا در این زمینه نیز به نتایج خوبی برسیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص تمهیدات وزارت بهداشت برای افزایش ذخایر راهبردی دارو گفت: هماهنگی‌‌هایی در این زمینه صورت گرفته، از جمله این که با تلاش وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به تصویب رسیده که به مرتفع شدن بسیاری از مشکلات کمک می‌کند؛ علاوه براین، سازمان برنامه ۱۲ هزار میلیارد تومان به حوزه دارو و بانک مرکزی نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تسهیل ورود داروها اختصاص داده‌اند.

وی افزود: با ایجاد ذخایر راهبردی می‌توانیم کمبودهای مقطعی را جبران کنیم تا در شرایط ضروری از آن استفاده شود؛ در زمینه تامین منابع برای تهیه دارو ، در مجلس نیز بحث ۹  درصد ارزش افزوده به صفر رسید و در جلسه سران قوا  نیز عوارض گمرک از  ۴ درصد به یک درصد تقلیل پیدا کرد.

وزیر بهداشت درخصوص سیاست وزارت بهداشت در زمینه احداث کلان بیمارستان‌ها در شهرستان‌ها، گفت: بیمارستان یا مرکز درمانی باید تمامی امکانات درمانی و تشخیصی و تخصصی را دارا باشد. بیمارستان‌های کوچک نمی‌توانند نیاز بیماران را به طور کامل تامین کنند.

دکتر عین اللهی افزود: در مناطقی که جمعیت کمتری  دارند، درمان های اولیه در مراکز منتخب شبانه‌روزی سلامت انجام شده و در صورت نیاز به خدمات تخصصی‌تر، بیماران به بیمارستان اعزام می‌شوند. برنامه‌ای که در این زمینه در نظر داریم، این است که هر کدام از این مراکز درمانی را به یک بیمارستان جامع بزرگ متصل کنیم. بنابراین در وهله اول، در مراکز سلامت شبانه‌روزی بیماریابی انجام شده و سپس در صورت نیاز بیماران به اقدامات تخصصی و جراحی، به مراکز بزرگ ارجاع داده می‌شوند.

وی گفت: در حال حاضر در تهران اکثر بیمارستان‌ها  خدمات جامعی را در بر می‌گیرند. علاوه بر این، در اکثر استان‌ها از جمله تبریز، اردبیل، شیراز، مشهد، همدان، چابهار، بندرعباس و اراک، پروژه‌های بیمارستانی بزرگی را در دست ساخت و افتتاح داریم.

  • منبع خبر : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی