یادداشت هفته – بجنبید! سردبیر شما چند پاراگراف مطلب برای گزارش روی وبسایت می خواهد. در این شرایط شما چه می کنید؟

به گزارش خبرنگار گویایی خبر : بسیاری از خبرنگاران روزنامه در مواجهه با چنین خواسته ای دچار دستپاچگی می شوند. تهیه گزارش برای وبسایت آسان است، کافیست یکبار اجزای یک گزارش مناسب برای وب را تجزیه و تحلیل کنید و دریابید که خواننده چنین گزارشی به دنبال چیست؟

شاید از میان همه مهارت هایی که یک روزنامه نگار عصر دیجیتال باید بیاموزد، یادگیری هنرتهیه گزارش برای وب آسانترین باشد. برای تهیه یک گزارش مناسب برای وب سایت لازم نیست که مفاهیم جدید، اصطلاحات ویژه و یا نرم افزار خاصی را بیاموزید بلکه کافیست به روش جدیدی فکر کنید و به روش جدیدی بنویسید.

یک وب سایت به خبرهای تازه و گزارش های دست اول  نیاز دارد. اگر شما یک واقعه را پوشش می دهید، این واقعه گهگاه خبرساز است. این وظیفه شماست که صفحه اصلی وب سایت تان را با این خبرهای جدید تغذیه کنید. پس آماده باشید که از همه امکانات رسانه ایی که در اختیار شماست استفاده کنید تا این اخبار را به سرعت گزارش کنید. اگر برای تهیه خبر از تصادف در یک بزرگراه رفته اید، شاید بتوانید یک گزارش صوتی  از تصادف آماده کنید، یا اینکه ناچار شوید که گزارشتان را برای منشی اتاق خبر دیکته کنید.

نوشتن مطلب برای وب شبیه تهیه گزارش تلگرافی است. خبرنگار باید کمتر به تهیه یک گزارش کامل و مفصل فکرکند و باید بیشتر روی گزارش سریع برداشت های مهم از واقعه تمرکز کند. اولین برداشت مهم  می تواند عنوان یک خبر باشد؛ به عنوان مثال ” ۵ کودک در حادثه تصادف اتوبوس در بزرگراه کشته شدند.” این خبر برای اینکه مردم را از وقوع یک رخداد مطلع کند، کافیست. این مدل گزارش، بیشتر شبیه مدل گزارش خبر برای انتشار خبر (Broadcasting) و کمتر شبیه مدل تهیه گزارش خبری برای چاپ است. یک پاراگراف و یک عنوان در عرض ۲۰ دقیقه به ۳ پاراگراف و در عرض ۴۵ دقیقه به ۵ پاراگراف تبدیل می  شود. بنابراین همین طور که به روایت گزارش ادامه می دهید، داستان را کامل و کامل تر خواهید کرد. برای اینکه از فشار و استرس نوشتن در مورد وقایعی که در جریان  است کم کنید، لازم است که بین زمان و سرعت تهیه گزارش و حجم گزارش، تعادل برقرار کنید.

به هنگام و مرتبط بودن اخبار آنلاین حیاتی است.

زمان بیشتزین اهمیت را در ارائه گزارش آنلاین دارد. خبرهای بسیاری هستند که حتی در روزنامه منتشر نمی شوند، اما می توانند تیترهای مهم اخبار آنلاین باشند، به شرط آنکه در زمان مناسب، وقتی که خواننده در جست و جوی آنهاست، در وب سایت منتشر شوند. (خطر انفجار بمب در یک مدرسه که در نهایت مشخص می شود نقص سیستم اعلام خطر باعث اشتباه شده است. یا، تصادف در یک بزرگراه که ترافیک را به طور موقت افزایش می دهد).

 رعایت ارتباط بین وقایع و گزارش ها نیز امری حیاتی است. اگر شما یک واقعه را گزارش می دهید که مردم در انتظار شنیدن اخبار آن هستند، در مورد علت وقوع و پیامدهای محتمل آن بنویسید و آنها را ازپیش در سایت خود منتشر کنید.

ارزش نویسندگان

خوانندگان ارزش نویسندگانی را که وقت آنها را تلف نمی کنند، می دانند. زبان ساده و صریح، وسیله کارآمد انتقال اطلاعات است. به علاوه، این شیوه نوشتن بسیار سریعتر و آسانتر از نوشتن نثرهای پیچیده است. جانتان داب  (Jonathan Dube)  در وبسایت موسسه پوینتر(Poynter Institute)   در این مورد می گوید:

” نوشتن برای وب باید ترکیبی از نوشتن برای انتشار خبر و نوشتن برای چاپ باشد. مختصرتر و فشرده تر از آنچه برای چاپ نوشته می شود و ادیبانه تر همراه با جزییات بیشتر در مقایسه با آنچه برای انتشار در رسانه ها تهیه می شود.

یک نوشته خوب رسانه ای، شامل جملات ساده و فشرده خبری ایست که در آن هرجمله تنها یک ایده را ارائه می کند و عاری از جملات طولانی و نوشته شده به سبک منفعل است. هر ایده ادامه منطقی ایده قبلی است. رعایت این اصول در نوشتن آنلاین، خواندن نوشته را برای خواننده آسانتر می کند و توجه خواننده را برای مدت بیشتری معطوف نوشته می کند.

سعی کنید که یک نثر زنده  بنویسید، خالص، با افعالی قوی و نام هایی مشخص. در نوشته هایتان روحی  بدمید که آنها را از هزاران نوشته روی وب متمایز کند. از شوخ طبعی استفاده کنید. سعی کنید که نوشته هایتان با روح و شادی بخش باشد، یا حتی پر غرور و با تکبر و چیزی متفاوت. مهم است بدانید سبک محاوره ای به ویژه برای نوشتن روی وب مناسب است و مخاطبان آنلاین، بیشتر سبک های غیر سنتی نوشتن را می پسندند.

گرچه پاراگراف آخر ممکن است باعث تعجب شما شود، با این حال نصیحت خوبی است. قواعد این بازی جدید هم اکنون در حال نوشته شدن است. آزمودن و چالش سنت ها و بایدها و نبایدها تشویق می شود.  حتی اگر پس از این هم، اخبار و وقایع امروز در روزنامه فردا چاپ شوند، اخبار آنلاین باید در قالب جدید منتشر شوند، قالبی که سریع، با روح و حتی خنده دار باشد.

با این همه، فراموش نکنید که شما هنوز در مقابل اصول خبرنگاری مسئول هستید. صحت وقایع را ارزیابی کنید، همانطور که برای نسخه چاپی آنها را کنترل می کنید. درست است که سرعت و شکل انتقال اخبار مهم است، اما نباید از اصل داستان غافل شد. این هنر شماست که در این دامنه گسترده، بین گزارش ساده اخبار و گزارش های زیبا اما بی محتوی که در بعضی از سایت های خبری آنلاین و وب لاگ ها منتشر می شوند، ترکیب مناسبی را انتخاب کنید. به عبارت دیگر انتقال کامل و به موقع اخبار با چاشنی ذوق! همه چیزیست که باید مرکز توجه سایت های خبری باشد.

برچسب زمان را فراموش نکنید.

اگر داستانی دارید که جزییات آن با گذشت زمان کامل می شود یا واقعه ای را گزارش می کنید که ادامه دارد و سرانجام آن هنوز مشخص نیست، باید در طول روز و به تدریج نوشته تان را تکمیل کنید. برای اینکار لازم نیست که هربار و با هر خبر جدید داستان را بازنویسی کنید، کافیست که به اطلاعات جدید برچسب زمان بزنید و آنها را به نوشته های قبلی اضافه کنید. این عنوان خبر است که مخاطب را جذب می کند.

بعضی از روزنامه ها، از داشتن یک تحریریه خوب  که تیترهای مناسب برای اخبار انتخاب کند،  محرومند.  شاید علت حفظ سرعت در انتقال اخبار باشد یا شاید هنوز هم برای این دوستان زود است که اهمیت موضوع را بپذیرند. در هر صورت از آنجایی که اخبار این روزنامه ها هم به تیتر نیاز دارند، این خبرنگارهای تازه کار و بدون تجربه هستند که دست به کار ساختن تیترها می شوند، گاهی برای اولین بار در زندگی حرفه ای خود.

وب لاگ ها هم از این قاعده مستثنی نیستند، آنها هم برای خبرهای خود به تیترهای مناسب نیاز دارند اما، کمتر وب لاگ نویسی را می توان سراغ گرفت که سابقه تیتر نویسی داشته باشد. بنابراین سوال اینست که تیتر خوب برای اخبار آنلاین روی وب چیست؟

تیتر خوب، تیتریست که خواننده را برای دانستن و خواندن بیشتر ترغیب کند. در واقع تیتر خوب تیتریست که متناسب با محتوای خبر، خواننده را می خنداند، او را عصبانی می کند، یا باعث می شود که اشک هایش جاری شود. خلاصه اینکه، خواننده را  به طریقی به لحاظ عاطفی درگیر داستان می کند.

آرتور به خبرگزاری های مختلفی کمک کرده است تا روش نوشتن تیترهای خبری خود را بهبود دهند، از روزنامه های مترو تا گروه خبری MSNBC همه از راهنمایی های او استفاده کرده اند. Rick   در مورد نوشتن تیتر خوب خبری می گوید: خواننده را وادار کنید که بخواهد که بیشتر بداند. ریسک کنید و از زبان محاوره ای در تیتر به طور استثنا استفاده کنید.

بین کلمات قرینه در متن های مختلف ارتباط برقرار کنید. بهترین اخبار آنلاین آنهایی هستند که به خواننده اجازه می دهند که بین اخبار حرکت کنند، روی یک کلمه یا خبر کلیک کنند و خبر مربوط را با جزییات بیشتر و بقیه ضمایم مشاهده کنند. فراموش نکنید که در فرایند ذوق هنری، محتوای خبری، اندرکنش با خواننده و امکانات چند رسانه ای فعال برای انتشار به موقع خبر، اغلب بقیه اجزای خبرکه برای خواننده جذاب و مهم است به آسانی فراموش می شوند.

سوالات مهم دیگری را پاسخ دهید:

آیا ضمیمه کردن تصویر، عکس و یا حتی نقشه به خبر لازمست؟

آیا فیلم ویدیویی،  فایل صوتی، مباحثه زنده، برد خبری، گالری تصویری مستند روایی برای یک وبسایت لازمست؟

مقدمه و معرفی و یا گزارشهای مرتبط دیگری وجود دارد که بتوان در گزارش به آنها اشاره کرد  یا میان آنها و یک خبر آنلاین ارتباط برقرار کرد؟

برگرفته از:

How to Survive and Thrive in the Digital Age

نوشته: Mark Briggs و منتشر شده توسط: www.kcnn.org جزییات بیشتر در:

the Knight Citizen News Network,  HYPERLINK “http://www.kcnn.org”

 

  • نویسنده : کوروش والی