نماینده وزیر بهداشت در اجلاس جهانی امنیت بهداشت در پاکستان از آمادگی کشورمان برای همکاری در مسیر تبادل تجربیات و اجرای برنامه‌های مشترک با همسایگان شرقی برای کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های عفونی شایع در منطقه خبر داد.

 گویای خبر – به گزارش وبدا، دکتر حبیب غزنوی، در این اجلاس که در اسلام‌آباد برگزار شد، با اشاره به برابری شاخص‌های برتر جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت و بهداشت با استانداردهای بین‌المللی، گفت: یکی از دلایل حضور ما در این اجلاس مهم، پیشبرد دیپلماسی سلامت و علمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شیوه‌‌ای برای تعامل با جهان است.

وی با بیان این که نظام شبکه بهداشت ایران به عنوان عملکردی موفق و قدرتمند در حیطه مراقبت‌های بهداشتی برای نظام سلامت کشورمان است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به برکت خدمات ارزنده دانشمندان و متخصصانش توانسته الگوی منطقه‌ای و جهانی ارزنده‌ای را برای ایجاد یک ساختار قدرتمند در نظام سلامت ارایه دهد.

دکتر غزنوی گفت: جمهوری اسلامی ایران در خصوص بیماری‌های واگیردار از جمله ریشه‌کنی فلج اطفال، حذف سرخک و مالاریا و کنترل بیماری‌های عفونی از جمله سل و سایر بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن، موفقیت‌های چشمگیری داشته و در مواردی مثل حذف سرخک، موفق به اخذ گواهینامه بین‌المللی از سوی سازمان جهانی بهداشت شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به ابتلای برخی افراد در پاکستان و افغانستان به برخی بیماری‌های عفونی مانند فلج اطفال و مالاریا، تعاملات و همکاری‌های مرزی با کشورهای همسایه را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با همسایگان شرقی برای ریشه‌کنی بیماری‌های عفونی است چرا که مشکلات کشورهای همسایه در حوزه سلامت و محدودیت‌های موجود در ساختار نظام سلامت این کشورها، دستیابی به اهداف برنامه‌های سلامت در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: باوجود این که حدود بیست سال از ریشه‌کنی فلج اطفال در ایران می‌گذرد اما هم‌چنان سالیانه دو نوبت واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان‌های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان انجام می‌‌شود. ایران در زمینه حذف بیماری سرخک نیز موفقیت‌های بزرگی به دست آورده است اما ناچاریم برای حفظ سلامت کشور و مرزهای شرقی نسبت به اجرای پویش‌های واکسیناسیون تکمیلی سرخک و سرخجه اقدام کنیم.

دکتر غزنوی تاکید کرد: با مشارکت کشورهای پاکستان و افغانستان و از جمله اجرای اقدامات هماهنگ و مشترک می‌توان اقداماتی نتیجه بخش‌تر، موثرتر و سریع‌تر برای حل مشکلات مشترک بهداشتی منطقه به ویژه در جهت کنترل بیماری‌های عفونی را طراحی و اجرا کرد.

گفتنی است اجلاس جهانی امنیت بهداشت با حضور هیات‌‌هایی از کشورهای مختلف، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران به میزبانی پاکستان در اسلام آباد برگزار شد.

  • منبع خبر : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی