متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان، سامانه‌ای نرم‌افزاری طراحی و تجاری‌سازی کرده‌اند که مدیریت تمامی امور مدارس را به صورت هوشمند و بر بستر فضای ابری ممکن می‌کند.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امید قیطانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان راهبرد رایانه رستاک با اشاره به ایجاد سامانه‌ای برخط و دسترس‌پذیر برای مدیریت مدارس عنوان کرد: سامانه هوشمند «همکلاسی» بر مبنای یک دغدغه مهم کاربران ایجاد شد که داستان آن به بیش از یک دهه‌ قبل برمی‌گردد، زمانی که همه‌ مدارس از نرم‌افزارهای ویندوزی برای مدیریت فرایندهای خود استفاده می‌کردند، به این فکر افتادیم که یک سامانه‌ ابری ایجاد کنیم تا همه‌ اعضای مدرسه، بدون هیچ محدودیت مکانی و زمانی بتوانند به نرم‌افزار و اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.

این فعال فناور با بیان این‌که سامانه‌ همکلاسی، نرم‌افزار یکپارچه‌ مدیریت مدرسه است که همه‌ نیازهای آموزشی و مدیریتی مدارس را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، عنوان کرد: ماژول‌هایی مانند کلاس آنلاین، آزمون آنلاین، سیستم مدیریت حضور و غیاب و… بخش‌هایی از نرم‌افزار مدارس همکلاسی هستند.

قیطانی با اشاره به چند وظیفه‌ای و ماژولار بودن سامانه همکلاسی اشاره کرد و افزود: این نرم‌افزار، از چندین زیرسیستم تشکیل شده که هر کدام، مدیریت بخشی از فرایندهای مدرسه را برعهده دارند. از جمله این ماژول‌ها می‌توان به سیستم‌های مدیریت آموزش، سیستم مدیریت اطلاعات، مدیریت منابع انسانی، اتوماسیون مدارس، مدیریت فرآیندها، مدیریت محتوا و مدیریت مالی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت راهبرد رایانه رستاک عنوان کرد: در این سامانه هوشمند، مدیریت مدارس با استفاده از زیرسیستم‌ها بسیار ساده‌تر و البته دقیق‌تر خواهد بود؛ به عنوان مثال فرایند آموزش و انجام تکالیف دانش‌آموزان در دوران کرونا با این نرم‌افزار به خوبی انجام می‌شد.

وی، دانش‌آموزان، والدین، کادر مدرسه و معلمین را جامعه مخاطب این سامانه عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین مزیت استفاده از سامانه همکلاسی برای مدارس صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌هاست؛ همچنین همکلاسی این امکان را به مدیران مدارس می‌دهد که فرایندهای خود را به شکل سیستماتیک و هدفمند مدیریت کرده و بتوانند به خوبی از پتانسیل فناوری در مدارس خود استفاده کنند.

قیطانی درباره کاربری همکلاسی برای دانش‌آموزان توضیح داد: دانش‌آموزان به کمک این اپلیکیشن می‌توانند به سادگی در کلاس یا آزمون‌های آنلاین خود شرکت کرده و تکالیف خود را بررسی و برای معلم‌شان ارسال کنند، همچنین امکان رزرو غذا یا دریافت کتاب از کتابخانه نیز در اپلیکیشن دانش آموزان برای آن‌ها فراهم است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مزایای اپلیکیشن مدارس برای والدین، امکان برقراری ارتباط سریع با کادر مدرسه و همچنین اطلاع از وضعیت تحصیلی و انضباطی فرزندان‌شان است، همچنین به کمک این نرم‌افزار والدین می‌توانند کارنامه و عملکرد دانش آموز را زیر نظر داشته باشند.

این فعال فناور با اشاره به کاربردهای سامانه همکلاسی برای آموزگاران گفت: اپلیکیشن همکلاسی امکان بررسی و ثبت اطلاعات در دفتر کلاسی را به آموزگاران می‌دهد و همچنین قابلیت بارگذاری و دریافت تکلیف، ثبت موارد تحصیلی و انضباطی و حتی برقراری ارتباط با دانش‌آموز یا والدین را برای معلمین فراهم می‌کند.

وی همچنین درباره کاربردهای این سامانه برای انجام امور کادر اداری توضیح داد: مدیر و کادر اداری مدرسه، به کمک اپلیکیشن موبایل امکان بررسی و نظارت روی امور درحال اجرای مدرسه را دارند، می‌توانند وضعیت تحصیلی یا عملکرد دانش‌آموزان را در قالب نمودارهای تحلیلی دیده و حتی موارد انضباطی مختلف را در برنامه ثبت کنند.

قیطانی به مهم‌ترین مزایا و امکانات ارائه شده در سامانه همکلاسی اشاره کرد و افزود: در این سامانه ضمن ارائه تمام امکانات مورد نیاز مدرسه به شکل یکپارچه، ارائه‌ خدمات در قالب بسته‌های متنوع و قیمت رقابتی، قابلیت دسترسی به شکل تحت وب و در قالب اپلیکیشن موبایل و پشتیبانی کاربران وجود دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان راهبرد رایانه رستاک عنوان کرد: این سامانه در میان نرم‌افزارهای مشابه، یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارهای مدیریت مدرسه به شمار می‌رود و تمام امکانات مورد نیاز مدارس را به شکل یکپارچه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

وی افزود: همچنین در مورد قیمت و هزینه‌ها، تلاش کرده‌ایم با ارائه‌ی بسته‌های مختلف نرم‌افزاری شرایطی را فراهم کنیم که هر مدرسه با توجه به نیاز خود بتواند بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین انتخاب را برای خود داشته باشید و به همین دلیل در میان نرم‌افزارهای موجود، ما یکی از رقابتی‌‌ترین قیمت‌ها را ارائه می‌دهیم.

قیطانی درباره اشتغال ایجاد شده در این مجموعه دانش‌بنیان بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ نفر نیروی کار تمام وقت، نیمه‌وقت و دورکار در توسعه‌ی همکلاسی به شکل مستقیم و غیرمستقیم درحال فعالیت هستند.

  • منبع خبر : معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری