رئیس هیأت‌مدیره بانک توسعه تعاون اعلام داشت نظارت بر فرآیند پرداخت تسهیلات موجب اثربخشی بیشتر می‌شود.

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، سید باقر فتاحی رئیس هیأت‌مدیره بانک توسعه تعاون در همایش همکاران نظارت اعتباری بانک اظهار داشت: تجهیز و تخصیص از مهم‌ترین رئوس فعالیت بانک‌ها بوده است، ضمن آن‌که با پیدایش روش‌های نوین تامین مالی، نقش بانک‌ها پیچیده‌تر و متنوع‌تر گردیده است.

وی افزود: بانک توسعه تعاون به عنوان عامل بسیاری از طرح‌های ملی و پروژه‌های تولیدی و اشتغال‌زایی ، ضمن آن‌که مراتب تشکیل پرونده، اهلیت مشتری، اعتبارسنجی، بررسی و ارزیابی اقتصادی طرح‌ها را منظور دارد، اهتمام دارد تا مراقبت نماید شخص حقیقی و حقوقی گیرنده تسهیلات نیز همانند آن‌چه در طرح توجیهی خود متعهد گردیده در چارچوب طرح حرکت نموده و وجه حاصل از تسهیلات در مسیر تعریف شده تولید و اشتغال به کار گرفته شود.

فتاحی تاکید نمود: نظارت بر نحوه مصرف تسهیلات در بانک‌های توسعه‌ای مهم است، چنان‌چه تسهیلات در مسیر اصلی خود مصرف نگردد نقدینگی به بازارهای موازی سرایت می‌کند و موجب تورم در بازارهای کالایی و سرمایه‌ای می‌شود.

این مقام بانکی گفت: بانک مرکزی به عنوان ناظر پولی طی دوره‌های اخیر کنترل ترازنامه‌ای را در شبکه بانکی با دقت بیشتر اعمال نموده است و در این فرآیند نظارت، توان تولید اعتبار و نقدینگی را میان بانک‌ها کنترل می‌کند، و البته بانک‌ها نیز موظفند تا همان میزان اعتبارات مجاز را نیز با کیفیت بالاتر و در مسیر حمایت از بخش واقعی اقتصاد بکار گیرند.

محمد جعفر ایرانی عضو هیأت‌مدیره بانک توسعه تعاون گفت: منابع بانک توسعه تعاون در دولت سیزدهم رشد ۷۵ درصدی داشته است و معادل ۲۴۴ هزار میلیارد ریال به منابع بانک اضافه شده است، مصارف بانک که شاخص مانده تسهیلات پرداختی بانک است در دولت سیزدهم نیز رشد ۸۸ درصدی داشته است به گونه‌ای که ۲۷۱ هزار میلیارد ریال به مصارف بانک و شاخص مانده تسهیلات پرداختی اضافه گردیده است، همچنین نسبت مطالبات غیر جاری بانک نیز بانک توسعه تعاون از ۴٫۷ درصد به ۳٫۸ درصد کاهش پیدا نموده است.

ایرانی گفت: همکاران نظارت اعتباری ویژگی‌های مثبتی دارند، این همکاران موجب می‌شوند تا در مواقعی که پروژه و طرح دارای انحراف باشد با نظارت موثر پروژه به ریل اصلی خود باز گردد واهداف قانون‌گذار و دولت محقق گردد.

این مقام بانکی خاطر نشان کرد: همکاران نظارت با بررسی وثائق و ارائه پیشنهادها در تحکیم وثائق در وصول مطالبات غیرجاری نقش موثری دارند. این همکاران با ایجاد اطمینان از تکمیل بندهای قرارداد باعث جلوگیری از اطاله دادرسی و سرعت در وصول و بازگشت منابع معوق به چرخه تسهیلات خواهند بود.

عضو هیأت‌مدیره بانک توسعه تعاون گفت: هر چه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانک به موقع انجام شود صورت های مالی و عملکردی بانک در وضع بهتری قرار می گیرد و بانک با انضباط نقدینگی و توان بالاتر می تواند به حمایت از جامعه هدف مشغول شود.

محمد ذوالفقاری سرپرست معاونت مدیرعامل در امور حقوقی و نظارت گفت: ناظرین اداره‌کل نظارت اعتباری به صورت سیستمی و میدانی با توجه به سطح اختیارات امر مهم نظارت را انجام می‌دهند.

وی افزود: دانش تخصصی، حرفه‌ای و بانکی و تجربه میدانی دو ابزار مهم هر ناظر می‌باشد، درک شرایط اقتصادی کشور و شرایط حاکم بر هر بخش اقتصادی می‌تواند در رسیدن به اهداف موثر باشد.

همکاران نظارت اعتباری با نظارت به موقع باعث جلوگیری از معوق شدن تسهیلات شده و از این ناحیه با جلوگیری از تحمیل هزینه مطالبات غیرجاری که بخشی از تسهیلات مشکوک الوصول را نیز شامل می‌شود به بهبود ترازنامه و و صورت سود و زیان بانک کمک می کند.

گفتنی است این کارگاه آموزشی طی دو روز در مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه تعاون برگزار شد. در این رویداد، یوسف احسانی رئیس اداره‌کل نظارت بر اعطای تسهیلات گزارشی از عملکرد اداره و فرآیندهای نظارت ارائه داد، همچنین از علی شاهکلایی همکار بازنشسته این اداره‌کل تقدیر به عمل آمد.

  • منبع خبر : روابط عمومی بانک توسعه تعاون