وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  از پلمپ ۸ شرکت و ۱۵۰ داروخانه به دلیل تخلف در فروش دارو و تجهیزات پزشکی در زمینه نظارت بر بازار دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.

گویای خبر – به گزارش وبدا، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۹ خردادماه) مجلس شورای اسلامی سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درمورد بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دوحوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور در اجرای تبصره (۱) ماده (۱۰۷) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از گزارش کمیسیون بهداشت در رابطه با مسائل مربوط به سلامت تشکر و از همراهی رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت نیز قدردانی ویژه  کرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: زنجیره تهیه دارو فرآیندی است که در آن  سازمان‌های مختلف  مشارکت دارند و یکی از حلقه‌های آن زنجیره وزارت بهداشت است. در این فرآیند تهیه دارو علاوه بر قوانین، سازمان‌های مختلف نیز دخیل هستند و ما برای این که بتوانیم هماهنگی بین دستگاهی داشته باشیم قرارگاه تدابیر ویژه دارویی را از ابتدا تشکیل دادیم و این قرارگاه به صورت مرتب جلسه دارد.

وی با بیان این که در این قرارگاه سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی، سازمان‌های بیمه‌گر و نهادهای نظارتی حضور دارند، گفت: فعالیت‌ها در این قرارگاه رصد می‌شود و جا دارد همین جا از همکاران جوانی که در این قرارگاه فعالیت شبانه‌روزی دارند، تشکر کنیم. هدف اصلی ما پیشگیری و تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی است.

دکتر عین اللهی یادآور شد: یکی از ارگان‌هایی که در این زمینه کار می‌کند و فعالیت‌های آن بسیار ثمربخش است گمرک بوده، اخیرا ما مشکلی در گمرک داشتیم که در رابطه با تجهیزات پزشکی تعرفه گمرکی به ۴ درصد افزایش پیدا کرد و همین امر باعث شد شرکت‌های تجهیزات پزشکی نسبت به ترخیص کالای خود اقدام نمی‌کردند به دلیل این که افزایش حقوق گمرکی موجب این بود که این شرکت‌ها ناچار به پرداخت مبلغ بیشتری شوند
وزیر بهداشت با اشاره به جلسه‌ای که با حضور رئیس مجلس برگزار شد، گفت: نهایتا مقرر شد عوارض گمرکی از ۴ به یک درصد کاهش پیدا کند تا ترخیص تجهیزات پزشکی و دارو با مشکل مواجه نشود.

وی موضوع دیگر در این حوزه را بحث ارز دانست و گفت: با توجه به تدابیر صورت گرفته، امیدواریم تامین ارز در این حوزه به خوبی انجام شود و در تلاش هستیم بسیاری از فرآیندها را در حوزه ترخیص دارو به استان‌ها واگذار کنیم.

دکتر عین اللهی با بیان این که سامانه‌هایی در حوزه وزارت بهداشت راه‌اندازی شده که این سامانه‌ها نیز به  فرآیندها را به روز رصد می‌کنند.

وی در خصوص بحث قیمت‌گذاری گفت: در این زمینه حوزه بازرسی وزارت بهداشت به صورت فعال در حال کار بوده و ما اخیرا ۸ شرکت را به صورت موقت پلمپ کرده‌ایم و ۱۵۰ داروخانه به دلیل تخلفاتی که داشته‌اند تعطیل شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که برخی از مشکلات تامین دارو و تجهیزات پزشکی با پی‌گیری‌های انجام شده در حال برطرف شدن است، افزود: روز گذشته با رئیس کل بانک مرکزی جلسه داشتیم که صورتجلسه آن را امروز به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ارائه می‌‌دهیم.

وی افزود: دو صورتجلسه مهم داریم که یکی از آن‌ها با سازمان برنامه و بودجه بوده و در آن مشخص شده چه میزان ارز ترجیحی باید دریافت کنیم و صورتجلسه بعدی با بانک مرکزی بوده که در این جلسه نیز مشخص شد ارز را به چه نحوی و از طریق چه منابعی باید به موقع پرداخت کنند. اگر این دو صورتجلسه اجرا شود، بسیاری از مشکلات به وجود آمده حل می‌شود.

دکتر عین اللهی با بیان ای نکه در چند روز اخیر تعداد زیادی از کالاهای سلامت محور در گمرک ترخیص شده و بخشی که در خصوص فعالیت نیروهای غذا و دارو است را به صورت شبانه‌روزی، پی‌گیری می‌کنیم، گفت: کمیته‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام در یک حوزه، پی‌گیری‎‌های جدی انجام می‌دهند، پی‌گیری سایر حوزه‌ها مانند ارز، برنامه و بودجه، گمرک و بانک مرکزی توسط حوزه غذا و دارو در حال انجام است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از مشکلات تامین کافی و بهنگام دارو و تجهیزات پزشکی، مربوط به بحث تامین نقدینگی و تسهیلاتی است که باید به شرکت‌های دارویی است چراکه با تغییر ارز ترجیحی به ارز نیمایی، نیاز آن‌ها به نقدینگی افزایش یافته که باید پرداخت شود و در این زمینه بانک مرکزی وعده داده ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مربوط به شرکت‌های دارویی پرداخت شود.

وی با تأکید بر تلاش وزارت بهداشت برای افزایش ذخایر راهبردی دارو و تجهیزات پزشکی در کشور، عنوان کرد: در هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، بخشی از تجهیزات استراتژیک به صورت ذخایر وجود دارد. مثلاً اکسید ژنراتور مورد نیاز به میزان کافی وجود دارد البته نیاز است ذخایر دارویی خصوصاً داروهای حیاتی را افزایش دهیم.

دکتر عین‌اللهی یادآور شد: پرداخت علی‌الحساب ماهیانه یک دوازدهم اعتبارات طرح دارویار مورد نیاز است تا معوقات دارویار پرداخت شود. میزان اعتبارات حوزه تجهیزات و دارو برای ما ۶۹ هزار میلیارد تومان مصوب شده در حالی که سال گذشته بودجه ما ۷۳ همت بود. برای جلوگیری از کمبودها به ۱۰۵ همت نیاز است که در حال پی‌گیری هستیم تا در متمم بودجه سال جاری، ۶۹ همت را به ۱۰۵ همت افزایش دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که برای ما مشکل ایجاد کرده، این است که منابع دارویی ما در تبصره (۱۴) قرار گیرد. با توجه به میزان هزینه این تبصره، تا زمانی که می‌خواهیم منابع را دریافت کنیم، اعتبارات، صرف یارانه می‌شود و ما دچار مشکل می‌شویم. تقاضای ما این است که به اعتبارات وزارت بهداشت از این تبصره، خارج و اعتبارات حوزه دارو، از سایر منابع تأمین شود.

  • منبع خبر : وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی