نشست خبری معاون خرید شرکت فولاد خوزستان امروز در سالن A پنجمین نمایشگاه ملی فولاد ایران و غرفه این شرکت با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش گویای خبر در ابتدای این نشست مهندس تفضلی معاون خرید شرکت فولاد خوزستان ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه گفت: قطعا حضور اصحاب رسانه به ما کمک می‌کند تا تلاش‌های همکاران در شرکت فولاد خوزستان به خوبی منعکس شود و به طبع موجب اعتلای فرهنگ بومی‌سازی در کشور می‌شود.

وی در ادامه در خصوص فعالیت‌ شرکت‌های دانش بنیان گفت: چند سالی است که این کلمه را زیاد می‌شنویم و در حال حاضر ۹۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور ثبت شده است و هدف از ایجاد این شرکت‌ها، گره زدن علم و ثروت و در واقع جهت‌دهی به یافته‌های علمی دانشگاهی است.

مهندس تفضلی با اشاره به این که در این شرکت‌ها افراد نخبه جذب می‌شوند گفت: به کارگیری این افراد در بخش‌های مختلف صنعت، موجب جلوگیری از فرار مغزها به خارج از کشور می‌شود. 

وی همچنین به موضوع گسترش نوآوری و اختراعات اشاره کرد و عنوان کرد: لازم است که این اختراعات عملیاتی شود و در حقیقت پلی میان صنعت و دانشگاه ایجاد شود و با توجه به سابقه ناموفق قبل، دانشگاه نمی‌تواند به طور مستقیم به صنعت متصل شود، بنابراین شرکت‌های دانش بنیان این بستر را فراهم کردند که به صنعت متصل شوند که در این زمینه حمایت دولت و مجلس و مصوبات آن زمینه فعالیت این شرکت‌ها را فراهم کرد.

مهندس تفضلی یادآور شد: در سال‌های گذشته شرکت‌های دانش‌ بنیان به صرف این که یک محصول آزمایشگاهی با خاصیت تکنولوژیک داشته‌اند و این شرکت‌‌ها دارای واحد R&D هستند، می‌توانستند به عنوان یک شرکت دانش بنیان ثبت شود. ولی در حال حاضر فضا محدودتر شده است.

وی در ادامه توضیح داد: دولت در سال جاری، شرکت‌های دانش بنیان را به ۳ دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم‌بندی کرده است. شرکت‌های نوپا، شرکت‌های هستند که تازه می‌خواهند کار را  شروع کنند. یعنی شرکت‌هایی که یک محصول تکنولوژی دارند، ولی ابعاد آنها کوچک است و سالانه زیر مبلغ ۵ میلیارد تومان درآمد دارند. شرکت‌های فناور در یک مرتبه بالاتر قرار دارند و محصولات‌شان استراتژیک و تکنولوژیک است ولی درآمد سالانه آنها بالای ۵ میلیارد تومان می‌باشد. منتها این شرکت‌ها بخشی از محصولات‌شان دانش بنیان است. مرحله بالاتر، شرکت‌های فناور هستند که این شرکت‌ها هم فروش سالانه بالای ۱۰ میلیارد تومان دارند و هم محصولات‌شان تکنولوژیک و بالای ۵۰ درصد دانش بنیان است. یعنی این شرکت‌ها عملا ساختار و فرآیند تولید و درآمدشان بر اساس محصول تکنولوژیک است. در این دسته‌بندی‌ها، معاونت علمی ریاست جمهوری حوزه‌های فعالیت آنها را تعریف کرده است که می‌تواند در حوزه فناوری و آی‌تی، ماشین‌آلات، تجارت، کشاورزی، دارو و درمان، صنعت، فرهنگ و علوم اجتماعی باشد.

معاون خرید فولاد خوزستان افزود: آن چه که ما در حال حاضر می‌بینیم، بیشترین این شرکت‌ها در حوزه‌های تجهیزات، فناوری و برق فعالیت می‌کنند که تعداد ۸۰۰۰ هزار شرکت نوپا و ۱۰۰۰ شرکت در گروه نوآور و کمتر از ۱۰۰۰ شرکت نیز در گروه فناور قرار دارند.

بر اساس آمارهای موجود عملکرد شرکت‌های دانش بنیان طی این چند سال حدود ۱۰ میلیون دلار فروش داشته‌اند که مبلغ ۵ میلیون آن در حوزه صادرات بوده است و در صادرات واقعاْ این مورد حا‌‌یز اهمیت است و این شرکت‌ها نه تنها توانسته‌اند مشکل ارزی ما را حل کنند بلکه بخشی از صادرات ما را پوشش داده‌اند و برای کشور ارزی‌آوری کرده‌اند. 

مهندس تفضلی افزود: با توجه به این که فعالیت شرکت در استان خوزستان است، در این استان در حال حاضر ۱۴۷ شرکت دانش بنیان فعالیت دارند که از این تعداد ۱۰۰ شرکت نوپا و ۴۰ شرکت نوآور و ۷ شرکت هم فناور هستند. 

وی ادامه داد: با توجه به بحث تحریم‌ها در این چند سال گذشته و این که بسیاری از قطعات، تجهیزات و تکنولوژی‌ها وارداتی هستند و ما به مرور بتوانیم این تکنولوژی‌ها را در اختیار داشته باشیم برای واردات قطعات و تجهیزات با شرکت‌های خارجی دچار مشکل بودیم و آنها گاها با ما کار می‌کردند و کشور دیگری هم حاضر نبود که این قطعات را به ما تحویل دهد و برای تهیه آنها مجبور می‌شدیم مبدا کالا را عوض کنیم و فرآیندهای پیچیده‌ای طی می‌کردیم و  چون این مجاری قانونی نبود ما مجبور به انجام آن بودیم تا یک قطعه به دست ما برسد و حتی شرکت‌های بودند که به دلیل نرسیدن قطعات و یا دیر رسیدن آن، مدت‌ها دچار توقف تولید می‌شدند و از طرفی بهای تمام شده کالا نیز بالا می‌رفت و از طرفی دیگر پرداخت هزینه‌های قطعات و تجهیزات به واسطه تحریم‌ها دچار مشکل بود و مجبور به پرداخت از کانال‌های غیرمستقیم با واسطه‌های دیگر بودیم و خیلی وقت‌ها ممکن بود این پول‌ها سوخت شود. بنابراین بهترین راه این بود که ما بتوانیم خودمان این قطعات و تجهیزات را تولید کنیم و هر چند به این راحتی نبود ولی تحریم‌ها باعث شد هم دولت و هم مجلس و همچنین شرکت‌ها به این فکر بیاندیشند که کاری اساسی در این زمینه صورت بگیرد و این شد که بحث شرکت‌های دانش بنیان پررنگ شد و این شرکت‌ها وارد کار شدند و انگیزه‌‌های بالای داشته باشند که نیازی‌های داخل را برطرف کنند. شرکت فولاد خوزستان نیز بنا به نیاز‌هایش به سراغ این شرکت‌ها رفت.

معاون خرید فولاد خوزستان در ادامه افزود: در نهایت خروجی فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ۲ حرکت مهم بود. اولی بحث بومی‌سازی قطعات مورد نیاز داخلی بود که تا دیروز دسترسی به آنها نداشتیم و امروز در داخل کشور تولید می‌شوند و دوم این که با توجه به فعالیت این شرکت‌ها و جسارت آنها در تولید قطعات، به این فکر کردیم چرا نیازی‌های که روزمره ما نبوده است و قبلا وارد نمی‌کردیم را در برنامه‌های شرکت قرار ندهیم. بنابراین دستگاه تصفیه گاز سولفیدی که در همین سالن وجود دارد و بنا نبود آن را از خارج وارد نماییم، ایده ساخت آن توسط شرکت‌های دانش بنیان داده و تولید شد و کارش این است که در محیط‌های اداری و همچنین در برخی از قسمت‌های سایت صنعتی ما که در محیط آن سولفور وجود دارد و گاها موجب اذیت همکاران ما می‌شود، نصب و سولفور محیط را جذب و فضا را آرام‌تر می‌کند که موجب رضایت همکاران و در واقع رضایت‌مندی شغلی آنها را افزایش داده است.

مهندس تفضلی با اشاره به مزایای بومی‌سازی گفت: زمانی که بومی‌سازی انجام شد، یکسری مزایای به همراه داشت: اول این که چالش تامین قطعات برطرف شد. دوم این که اشتغال‌زایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وجود آمد سوم این که هدفی که ما از ایجاد شرکت‌های دانش بنیان داشتیم، محقق شد. چهارم این که بخشی از واردات ما منتفی و کم شد و پنجم این که نیازهای اولیه شرکت‌های تولیدکننده برطرف شود و سرانه مصرف فلز و فولاد در کشور افزایش یافت. معادن ما در این چند سال اخیر فعال شدند و علت آن هم نیاز به مواد اولیه در کشور است که درآمدزایی و اشتغال‌زایی را به همراه داشته است و وقتی که معادن ما توسعه پیدا کنند‌، صادرات بیشتر را هم به دنبال خواهد داشت. در نتیجه، این بومی‌سازی برکاتی برای کشور به همراه داشته است و این امر ناشی از فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان می‌باشد.

وی در خصوص همکاری شرکت فولاد خوزستان با شرکت‌های دانش بنیان گفت: در این چند سال اخیر بنا به شرایط و نیازها و دستور دولت وارد این قضیه شده‌ایم. این شرکت در سال ۱۳۹۶ ماده‌ای شیمیایی به نام کاتالیست که در تولید آهن اسفنجی به کار می‌رود و از خارج وارد می‌شد و یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود و فقط در انحصار چند کشور خارجی بود را در داخل کشور توسط ۴ شرکت دانش بنیان تولید کرد که در حال حاضر صادرات هم دارد و این اتفاق بسیار بزرگی برای شرکت فولاد خوزستان و کشور است.

همچنین فولاد خوزستان در سال ۱۳۹۸ پودر ایزوترم را بومی‌سازی کرد و این هم از مواردی بود که ما نیاز داشتیم از خارج کشور وارد کنیم. وقتی کالای در داخل تولید می‌شود این مزیت را دارد که شرکت ما در حین تولید از قطعه بازرسی داشته باشد و چنانچه لازم باشد کالا برگشت و اصلاح شود. ولی در موضوع واردات کالا ما مشکلات فراوانی داشتیم و امکان عودت و اصلاح قطعه وجود نداشت.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از بومی‌سازی‌های شرکت فولاد خوزستان پودر ریخته‌گری و فلوسدیم منگنز در سال ۱۴۰۰ بود که حدود ۱۳ هزار تن مصرف داشتیم و ارزش ارزی آن حدود ۱۳ میلیون دلار است که در حال حاضر یک شرکت داخلی برای ما تامین می‌کند. همچنین یکی از آیتم‌های مصرفی ما پرو منگنز است که بسیار دارای اهمیت است و ۱۰۰ درصد در داخل تولید می‌شود و دیگر واردات آن را نداریم.

روز گذشته در نمایشگاه، تفاهم‌نامه‌ ۳۵ میلیون یوروی با شرکت پانیا‌پرتو کهربا امضا کردیم که محصول فرومنگنز پرکربن که یک کالای استراتژیک برای شرکت فولاد خوزستان است و سالانه ۳۰ هزار تن مصرف داریم را تولید نمایم و این شرکت دانش بنیان این امکان را ایجاد کرد و امروز ما از واردات این محصول از خارج بی‌نیاز شده‌ایم.

در موضوع «نسوزها» که بخشی از تکنولوژی آن وارداتی بود، توانستیم طی ۲ تا ۳ سال آن را بومی‌سازی کنیم. ما در سال ۱۴۰۰ حدود ۸ میلیون دلار واردات نسوزها را داشتیم که این عدد در سال ۱۴۰۱ به حدود ۶ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ تا پایان سال به زیر ۲ میلیون دلار خواهد رسید که در این حوزه با ۱۲ شرکت دانش بنیان قرارداد همکاری داشتیم.

همچنین در شرکت فولاد شادگان سال‌هاست حرکت به سمت تولید فولاد سبز را در برنامه داریم. تولید فولادی که با انرژی متناسب و مشخص باید انجام شود و دارای آلایندگی نمی‌باشد. در حال حاضر همکاران ما در فولاد شادگان با توجه به توافقاتی که با پتروشیمی‌ها دارند، می‌توانند از گاز هیدروژن پتروشیمی به جای گاز متان استفاده کنند.

بر اساس آمارها، ما در شرکت فولاد خوزستان در هر سال ۷۰۰ عدد محصول دانش بنیان خریداری می‌کنیم و در حال حاضر با ۴۸۸ شرکت دانش بنیان مرتبط با فعالیت‌های شرکت همکاری داریم. 

معاون خرید فولاد خوزستان در پایان گفت: طی سال‌های اخیر در فولاد خوزستان، حداقل سالی ۱۰ میلیون دلار کاهش مصرف ارزی داشتیم و پیش‌بینی ما تا پایان سال ۳۰ میلیون دلار کاهش مصرف ارزی است و در حال حاضر نیاز ارزی ما در صنعت فولاد به ۵ تا ۶ درصد بهای تمام شده محصول رسیده است.

  • نویسنده : امیرمحمد سلیمانی